نوروز ایرانی فرهنگ مشترک میان کشور‌های همسایه

پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 14:34:46
نوروز ایرانی فرهنگ مشترک میان کشور‌های همسایه

نوروز از کهن‌ترین آيین‌های برجسته‌ فرهنگ مشترک کشور‌های حوزه تمدنی ایران است و این آيین علاوه بر کشورمان، در جمهوری آذربایجان و قفقاز هم جشن گرفته می‌شود.

تهران- الکوثرتاریخ برگزاری جشن نوروز در جمهوری آذربایجان همانند ایران به چند هزار سال پیش برمی گردد و این عید در واقع جزو آیین و سنن ملی مردم این کشور به شمار می رود .
در زمان حکومت شوروی محدودیت های خاص از سوی رژیم کمونیستی در رابطه با برگزاری آیین ها و اعیاد دینی و ملی در جمهوری آذربایجان اعمال می شد، ولی مردم با وجود محدودیت ها به سنن و رسوم ملی و معنوی خود از جمله آیین های عید نوروز پایبند بوده و به اشکال مختلف این عید را جشن می گرفتند .
در زمان شوروی فقط یک  بار در پی درگذشت استالین رهبر وقت شوروی و روی کار آمدن خروشچوف در دهه ۶۰ قرن گذشته اجازه برگزاری رسمی عید نوروز در جمهوری آذربایجان داده شد ولی پس از آن دوباره محدودیت های در این زمینه به کار گرفته شد .
پس از کسب استقلال ملی در سال ۱۹۹۱ میلادی یکی از اقدامات اولیه دولت جمهوری آذربایجان در راستای احیای ارزش های ملی و معنوی، برگزاری رسمی مراسم عید نوروز در سراسر این کشور بود.
امروزه نوروز در جمهوری آذربایجان بسیار با شکوه برگزار می شود و شباهت و نزدیکی سنت ها و آیین های نوروزی این کشور به مراسم نوروز در کشور ایران، بیش از دیگر کشورهای همسایه می باشد.

 جشن نوروز در جمهوری آذربایجان جزو آيین و سنن ملی مردم این کشور است.

دکتر " آتش احمد اف "، محقق ارشد دانشکده فولکلور آکادمی علوم در جمهوری آذربایجان معتقد است : فرهنگ نوروز آنقدر غنی است که مرز‌ها را درنوردیده و محدود به یک ملت نیست و پیامی به دنیا است. نوروز عید برابری، برادری است و صلح امنیت برای بشریت می‌آورد. فراوانی، روزی و برکت دارد.
وی افزود: در جمهوری آذربایجان پیش از فرا رسیدن نوروز هر چهارشنبه جشن گرفته می‌شود که این هم ناشی از ویژگی‌های خدادادی و حاکی از رنگارنگ بودن طبیعت است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 14:29:50