دعای روز پنجشنبه و زیارت امام حسن عسکری (ع)

پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 9:19:45
دعای روز پنجشنبه و زیارت امام حسن عسکری (ع)

دعای روز پنجشنبه با نوای حاج مهدی سماواتی را بشنوید و این دعا و زیارت امام حسن عسکری علیه‌السلام را بخوانید.

تهران- الکوثرجمله زیبا و بی‌نظیر «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» بخشی از آیه ۲۸ سوره رعد در کلام خداوند متعال است که به انسان‌ها یادآوری می‌کند: «آگاه باشید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.»

به‌راستی، چه چیزی در این دنیای فانی جز ذکر آفریدگار، ما را آرام می‌کند؟ 

دعای روز پنج‌شنبه با نوای حاج مهدی سماواتی را بشنوید و این دعا و زیارت امام حسن عسکری علیه‌السلام را بخوانید.

در دعای امروز از خدا چه بخواهیم؟

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَذْهَبَ اللَّیْلَ مُظْلِماً بِقُدْرَتِهِ، وَ جَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ، وَ کَسَانِى ضِیاءَهُ وَ أَنَا فِى نِعْمَتِهِ.

اللّٰهُمَّ فَکَمَا أَبْقَیْتَنِى لَهُ فَأَبْقِنِى لِأَمْثالِهِ، وَ صَلِّ عَلَى النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْجَعْنِی فِیهِ وَ فِی غَیْرِهِ مِنَ اللَّیالِى وَ الْأَیَّامِ، بِارْتِکَابِ الْمَحَارِمِ، وَ اکْتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَ ارْزُقْنِى خَیْرَهُ، وَ خَیْرَ مَا فِیهِ، وَ خَیْرَ مَا بَعْدَهُ، وَاصْرِفْ عَنِّى شَرَّهُ، وَ شَرَّ مَا فِیهِ، وَ شَرَّ مَا بَعْدَهُ.

اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ، وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَیْکَ، وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیْکَ.

به نام خدا که رحمت او بسیار و مهربانی‌ او همیشگی است. سپاس خدای را که شب تاریک را با قدرت خود برد و روز روشن را به رحمت خود آورد و لباس پر فروغ آن را در حالی‌که قرین نعمت او بودم، بر تن من کرد.

خدایا همچنان که مرا برای این روز نگاه داشتی، برای امثال آن نیز پابرجا بدار و بر پیامبر اسلام محمّد (ص) و خاندان او درود فرست و مرا در این روز و شب‌ها و روز‌های دیگر به فاجعه‌ انجام گناهان مبتلا مساز. خیر این روز و خیر آن‌چه در آن است و خیر پس از این روز را روزی‌ام کن و شرّ این روز و شرّ آن‌چه در آن است و شرّ پس از آن را از من بازدار.

خدایا، من با گردن نهادن به دین اسلام به‌سوی تو متوسل می‌شوم و با حرمت نهادن به قرآن به تو اعتماد می‌کنم و دوستی محمّد (ص) بنده برگزیده‌ تو را (که درود خدا بر او و خاندان ایشان باد) نزد تو به شفاعت می‌طلبم.

فَاعْرِفِ اللّٰهُمَّ ذِمَّتِىَ الَّتِى رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِى، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

اللّٰهُمَّ اقْضِ لِى‌ فِى الْخَمِیسِ خَمْساً لَا یَتَّسِعُ لَها إِلّا کَرَمُکَ، وَ لَا یُطِیقُها إِلّا نِعَمُکَ، سَلَامَةً أَقْوىٰ بِهَا عَلَىٰ طَاعَتِکَ، وَ عِبادَةً أَسْتَحِقُّ بِها جَزِیلَ مَثُوبَتِکَ، وَ سَعَةً فِى الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ، وَ أَن تُؤْمِنَنِى فِى مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِکَ، وَ تَجْعَلَنِى مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِى حِصْنِکَ، وَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ تَوَسُّلِى بِهِ شَافِعاً، یَوْمَ الْقِیامَةِ نَافِعاً، إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ.

پس خدایا پیمانی که روا شدن حاجتم را به آن امید بسته‌ام، بپذیر،‌ ای مهربان‌ترین مهربانان.

خدایا در روز پنج‌شنبه، پنج حاجت مرا برآور که آن‌ها را جز کرم تو، گنجایش و جز نعمت‌های تو طاقت، ندارد: سلامتی که با آن برای انجام طاعت تو نیرو گیرم و عبادتی که با آن سزاوار پاداش فراوان تو شوم و گشایشی در حال من با روزی حلال و این‌که به من با امان خویش در هنگامه‌های ترس، امنیت دهی و از هر غم و اندوه کوبنده در دژ استوار خویش پناهم دهی، بر محمّد (ص) و خاندان محمّد (ص) درود فرست و چاره‌جویی‌ام را به‌وسیله‌ او شفیع سودمندی برای من در روز قیامت قرار ده. به‌ یقین، تو مهربان‌ترین مهربانانی.

ذکر روز پنج‌شنبه

لا اله‌ الا الله الملک الحق المُبین

«هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست (که شایسته پرستش باشد). خدایی که مالک (آسمان‌ها و زمین) و (وجود او) حق (ثابت و پایدار) و آشکار (روشن) است.»

ذکر روز پنج‌شنبه، موجب رزق و روزی است.

روز پنج‌شنبه به نام امام حسن عسکری علیه‌السلام بوده و در روایات نقل شده است در این روز، زیارت ایشان را بخوانید که خواندن آن موجب رزق و روزی می‌شود.

متن زیارت امام حسن عسکری (ع)

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللّهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللّهِ وَ خَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِینَ، صَلَّى اللّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، یَا مَوْلایَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ، أَنَا مَوْلًى لَکَ وَ لِآلِ بَیْتِکَ، وَ هَذَا یَوْمُکَ وَ هُوَ یَوْمُ الْخَمِیسِ، وَ أَنَا ضَیْفُکَ فِیهِ وَ مُسْتَجِیرٌ بِکَ فِیهِ، فَأَحْسِنْ ضِیَافَتِی وَ إِجَارَتِی بِحَقِّ آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

سخن پایانی

ذکر و دعا خواندن باعث می‌شود که انسان گرفتار وسوسه‌های پنهان و دام‌های شیطان نشود و با اطمینان قلب و آرامش باشد. دعا‌های مخصوص روزهای هفته، از جمله ذکر و دعای روز پنج‌شنبه و دیگر دعا‌هایی که در کتاب‌هایی مانند مفاتیح‌الجنان آمده‌اند، آرامش‌دهنده قلب و اعصاب هستند.
در احادیث و روایات اسلامی برای هر روز هفته، ذکر و دعا‌هایی وارد شده‌اند که خواندن آن‌ها ثواب و فوایدی دارد. 


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 9:19:39