سفر بی نتیجه نخست وزیر انگلیس به عربستان سعودی و امارات

جمعه 27 اسفند 1400 - 16:25:54
سفر بی نتیجه نخست وزیر انگلیس به عربستان سعودی و امارات

تهران - الکوثر : بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که در سفر به امارات و عربستان سعودی تلاش کرد این دو کشور را به افزایش تولید نفت ترغیب کند، دست خالی به لندن بازگشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جانسون در گفتگو با«محمد بن سلمان»،ولیعهد سعودی خواهان افزایش تولید نفت از جانب عربستان شد که البته ناکام ماند.بوریس جانسون درریاض گفت: توافق‌های خوبی انجام شد تا بهای نفت ثبات یابد، با تورم مبارزه شود، به مصرف کنندگان کمک شود و خریداران در پمپ‌های بنزین یاری شوند،اما زمانی که ازاو پرسیده شد آیا ولیعهد عربستان، درباره افزایش تولید نفت قولی داد یا خیر؟ پاسخ داد این را از دولت عربستان بپرسید. 

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین کشورهای بلوک غرب کارزار گسترده و همه جانبه ای در زمینه تحریم روسیه آغاز کرده اند. این تحریم ها ابعاد اقتصادی ، تجاری ، سیاسی ، رسانه ای ، ورزشی داشته و حتی مقامات و الیگارش های روسیه را در برگرفته است. با این حال درباره تحریم انرژی بین اروپا وامریکا اختلاف نظر وجود دارد.
جو بایدن رئیس جمهورآمریکا در 9 مارس دستور تحریم واردات نفت، گاز و فرآورده‌های آنها از روسیه به آمریکا را صادر کرد.مقامات واشنگتن مدعی هستند که افزایش قیمت حامل های انرژی در آمریکا بهایی است که برای مقابله با به اصطلاح طرح های بلند پروازانه روسیه باید پرداخت شود.
با این حال این اقدام آمریکا با واکنش منفی بروکسل مواجه شده است. جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دستور جو بایدن درباره تحریم نفت و گاز روسیه گفت که اروپا در این مورد از واشنگتن پیروی نمی‌کند. باین حال بریتانیا که پس از جدایی از اتحادیه اروپا که اکنون به طور مستقل در حوزه سیاست خارجی و نیز سیاست انرژی تصمیم گیری می کند، هم گام با واشنگتن اعلام کرده که تا پایان سال 2022 به واردات نفت و فرآوردهای نفتی از روسیه خاتمه می دهد.
با این حال تحریم انرژی روسیه هزینه گزافی برای واشنگتن و لندن دارد. نشریه دیلی میرور در این باره تاکید کردکه حمله روسیه به اوکراین موجب بدبختی مردم بریتانیا شده است، بهای هر لیتر بنزین به بیش از ۱۶۵ پنس رسیده و مردم که پیش از این نیز برای تامین هزینه‌های زندگی با دشواری روبرو بودند، اکنون بیشتر زیر فشار قرار دارند و بهای سوخت در پمپ بنزین‌ها روزانه بالا می‌رود.در واقع تحریم های ضد روسی جدید غرب شمشیری دو لبه است که تبعات جدی علیه اقتصاد و حوزه انرژی این کشورها به ویژه اروپا وآمریکا خواهد داشت.

اکنون آمریکا و بریتانیا تلاشی هم سو برای ترغیب کشورهای نفتی متحد غرب برای افزایش تولید آنها به منظور پر کردن جای خالی صادرات نفتی تحریم شده روسیه آغاز کرده اند .در این راستا دولت بایدن آشکارا از ریاض خواسته است تا تولید نفت خود را افزایش دهد. با این حال عربستان سعودی و امارات که پس از مشاهده عملکرد آمریکا در زمینه خالی کردن پشت افغانستان و اوکراین دیگر اعتمادی به واشنگتن ندارند حاضر نیستند تا توافق با مسکو در چارچوب اوپک پلاس را که صرفا متضمن افزایش 400 هزار بشکه ای تولید نفت است زیر پا بگذارند .لذا به رغم سفر نخست وزیر بریتانیا به این دوکشور اما وی ناچار دست خالی به لندن بازگشت.
«کایر استارمر» رهبر حزب کارگر بریتانیا می گوید: نخست وزیر بریتانیا بشکه خالی در دست، برای دریافت نفت از درگاه یک دیکتاتور به پیشگاه دیکتاتوری دیگر می‌رود.

نکته دیگر اینکه سفر جانسون به ریاض پس ازاقدام جنایتکارانه رژیم سعودی درباره اعدام 81 نفر در یک روز صورت گرفت که نشانه بی توجهی کامل لندن به نقض آشکار حقوق بشراز جانب رژیم سعودی است.به همین دلیل سفر جانسون به امارات و عربستان، با انتقاد شدید سازمان‌های هوادار حقوق بشر و سیاستمداران مخالف دولت روبروشده است. 
«مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی می گوید: بریتانیا از رژیم سعودی و ائتلاف حمله کننده به یمن حمایت کرده است و اکنون روسیه را به سبب حمله به اوکراین تحریم می‌کند، سفر به عربستان به معنای حمایت از اشغالگری و نقض حقوق بشر به دست عوامل آل سعود تلقی می‌شود. این در حالی است که بریتانیا  درکنار آمریکا همواره به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشورهای مخالف غرب پرداخته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 27 اسفند 1400 - 16:25:46

پربازدیدها