ادامه قتلهای هدفمند در افغانستان و مسئولیت طالبان

پنج شنبه 26 اسفند 1400 - 17:26:16
ادامه قتلهای هدفمند در افغانستان و مسئولیت طالبان

تهران - الکوثر : در ادامه قتل های هدفمند در افغانستان یک صراف دیگر در کابل پایتخت این کشور به قتل رسید. این دومین قتل یک صراف در دو هفته اخیر در افغانستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اگر چه طالبان به مردم افغانستان وعده برقراری امنیت و حفاظت از مال و جانشان  را داده است اما قتلهای هدفمند از جمله  تجار، پزشکان ،صرافان و نظامیان پیشین همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه اینگونه افراد سبقه فعالیت سیاسی و امنیتی ندارند می توان گفت، مهمترین هدف عاملان قتل ها اخاذی و دزدی اموال است. زیرا برخی از این افراد ابتدا ربوده شده و سپس به قتل رسیده اند. پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در 15 اوت سال گذشته میلادی، قتل های هدفمند نیز افزایش یافته است . در دوره دولت قبلی افغانستان در زمان ریاست جمهوری محمد اشرف غنی نیز قتل های هدفمند صورت می گرفت که عناصر وابسته به طالبان هم در این قتل ها دست داشتند. بنا بر آمارهای منتشر شده تعداد قتل های هدفمند در سال گذشته بالغ بر پانصد تن بوده است که با همان شدت همچنان ادامه دارد.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: 

با توجه به اینکه گفته می شود در گذشته گروه طالبان نیز برای رسیدن به اهدافش اقدام به قتل های هدفمند می کرد بازداشت و مجازات عاملان این قتل ها نباید برای این گروه چندان مشکل باشد. هر چند عوامل خود سر نیز ممکن است در قتل های هدفمند دست داشته باشند.

با توجه به اینکه افرادی که به قتل می رسند عمدتا از اصناف با توان مالی نسبتا بالا و مرتبط با مسایل مالی و پولی هستند می توان گفت این جنایت بی ارتباط با گسترش فقر و بیکاری در افغانستان نیست. بعد از به قدرت رسیدن مجدد طالبان با توجه به اینکه برخی از کسب و کارها منحل و بسیاری از آنها نیز با کسادی و رکود مواجه شده اند طبیعتا جرم و جنایات ، دزدی و غارت اموال عمومی افزایش می یابد. اگر چه طالبان ادعا می کند موفق به برقراری امنیت در افغانستان شده است اما به نظر می رسد ماهیت ناامنی ها در این کشور تغییر کرده است که می تواند پیامدهای به مراتب خطرناکتری برای جامعه افغانستان به دنبال داشته باشد.

رویی صفت کارشناتس مسایل افغانستنان در این باره می گوید: 

نبود چشم انداز روشن برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان باعث بروز و تشدید ناامنی در ابعاد مختلف مانند آدم ربایی و قتل های هدفمند میشود که مهمترین عامل آن بحران اقتصادی و گسترش فقر و بیکاری است. 

در هر حال، گروه طالبان که باردیگر در حال اعمال حاکمیت در افغانستان است برای تامین امنیت همه آحاد جامعه این کشور با مسئولیت سنگینی روبرو است. زیرا یکی از مهمترین پیامدهای ادامه قتل های هدفمند مهاجرت نخبگان وصاحبان کسب و کار و پزشکان در کنار فعالان رسانه ای ومدنی است که می تواند جامعه افغانستان را تهی و به اقتصاد و سایر بخشهای این کشور آسیب جبران ناپذیر وارد نماید. به همین دلیل مردم افغانستان و صاحبان کسب وکار خواهان عمل طالبان به وعده های خود برای تامین امنیت و تضمین جان و مالشان هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 اسفند 1400 - 17:26:8