سفر جانسون به عربستان ؛ نفت محور مذاکرات

سه شنبه 24 اسفند 1400 - 14:50:25
سفر جانسون به عربستان ؛ نفت محور مذاکرات

تهران - الکوثر : با ادامه جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت و داده های انرژی در جهان، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برای مذاکره بر سرعرضه نفت، به عربستان سعودی سفر می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این سفر درحالی صورت می گیرد که قیمت سوخت در پمپ بنزین ها به میزان بی‌ سابقه‌ ای رسیده و از 1.60 پوند در هر لیتر برای بنزین و 1.70 پوند برای گازوئیل فراتر رفته است ؛ رقمی که تاکنون سابقه نداشته است. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت بریتانیا در این مورد گفت: جانسون باید برای مذاکره به عربستان سعودی برود زیرا ما پس از حمله روسیه به اوکراین، به نفت ارزان‌ تر نیاز داریم.

اخیرا قیمت نفت  به بالاترین میزان طی۱۴ سال اخیر رسیده است به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت، نزدیک 140 دلار معامله شد. همچنین از ابتدای سال جاری، قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از 60 درصد افزایش یافته است که به موازات آن، قیمت سایر کالاها هم بالا رفته است. 

سفر جانسون به عربستان در حالی قرار است انجم شود که این کشور به تازگی 81 تن  از جمله هفت یمنی و یک سوری را به اتهام فعالیت های تروریستی و سایر جرایم از جمله داشتن "باورهای انحرافی" در بزرگترین اعدام دسته جمعی در چند دهه اخیر، اعدام کرده است. این کشتار علیه جوانانی صورت گرفته که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده می کردند از این رو این اعدام گسترده، واکنش و خشم بسیاری ازفعالان حقوق بشرو نهادهای بین المللی را در پی داشته است.

« میشل باشله» رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با محکوم کردن اعدام 81 تن در عربستان، برپایی دادگاه‌ها این افراد را ناعادلانه خواند و گفت: حکم اعدام برای آنها در حالی اجرا شد که شرایط یک محاکمه به اجرا گذاشته نشد و برخی از این اعدام شدگان در عربستان حتی نتوانستند ضمانت یک محاکمه عادلانه و دادگرانه را دریافت کنند.

در واقع بریتانیا و آمریکا و متحدان اروپایی آنها به رغم همه شعارهایی که در دفاع از حقوق بشر سر می دهند، اکنون در هنگامه ای که عربستان آشکارا حقوق بشر را نقض کرده است، نه تنها آن را محکوم نکرده بلکه همچنان درصدد توسعه روابط و حتی امتیاز دهی به این کشور هستند. در این راستا، وزیر بهداشت بریتانیا اذعان کرد، لندن از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی مطلع است اما این کشور یکی از بزرگ‌ ترین تولید کنندگان نفت جهان به شمار می آید.

تخمین ها حاکی از آن است که عربستان ظرفیت مازاد حدود دو میلیون بشکه در روز دارد و کشورهای غربی قصد دارند از آن به عنوان حربه ای در جنگ اقتصادی با روسیه استفاده کنند.

کشورهای غربی در بحران هایی چون جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی نیز نشان دادند تنها منافع خود را مدنظر قراردارند و رعایت حقوق بشر برای آنان، شعاری بیش نیست.  چنان که بریتانیا و متحدانش طی سال های اخیر نیز فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به خاطر جنگ یمن قطع نکرده و اینک نیز دوباره برای گسترش روابط با عربستان داوطلب شده اند.

 ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در تداوم سیاست های دوگانه واشنگتن و به رغم اینکه دولت بایدن مدعی اولویت در مساله حقوق بشر شده است، حاضر به محکوم کردن اعدام های صورت گرفته توسط عربستان نشده است.

پیش بینی ها حاکی است در صورت ادامه جنگ و تحریم نفت و گاز روسیه، کشورهای تولید کننده نفت و گاز به سرعت نمی‌توانند کمبود موجود در بازار را جبران کنند و از همین رو احتمال رسیدن قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه دور از انتظار نخواهد بود، از این رو به نظر می رسد کشورهای غربی نیز با چشم پوشی از همه جنایات سعودی همچنان در صدد تامین منافع خود و کنترل قیمت نفت هستند . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 24 اسفند 1400 - 14:50:16