بحران اوکراین از نگاه سید حسن نصرالله ؛ سقوط اخلاقی غرب

چهار شنبه 18 اسفند 1400 - 15:25:57
بحران اوکراین از نگاه سید حسن نصرالله ؛ سقوط اخلاقی غرب

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی اعلام کرد بحران اوکراین سقوط اخلاقی غرب را نشان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید حسن نصرالله روز گذشته به مناسبت روز جانباز سخنرانی کرد. بخش عمده سخنانی نصرالله به حمله روسیه علیه اوکراین اختصاص داشت. محور این سخنان این بود که بحران اوکراین نشانه‌های سقوط اخلاقی غرب را آشکار کرد. 

فلسطین نخستین حوزه‌ای است که جنایت‌های فراوانی علیه آن انجام می‌شود. رژیم صهیونیستی علاوه بر جنگ‌های مکرر، از 15 سال پیش نیز باریکه غزه را تحت محاصره دارد. با این حال، شورای امنیت و کشورهای غربی درباره جنایت‌های صهیونیست‌ها سخنی نمی‌گویند. دبیرکل حزب‌الله لبنان معتقد است: «آمریکا اهمیتی به ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی نمی‌دهد، آمریکا نه فقط جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند بلکه مانع از ورود شورای امنیت به مساله فلسطین می‌شود.»

جنگ‌های آمریکا علیه کشورهای مختلف حوزه‌ دیگری است که سید حسن نصرالله به آن اشاره دارد. تنها در قرن 21 آمریکا علیه دو کشور افغانستان و عراق رسماً وارد جنگ شد، در بحران سوریه مداخله نظامی دارد و در عراق نیز بارها غیرنظامیان در اثر اقدام نظامی آمریکا کشته شدند. در کنار جنگ، آمریکا دست به ترور می‌زند که ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی در خاک عراق انجام شد، اما هرگز به این جنایت‌های آمریکا رسیدگی نشده است.

یمن سومین حوزه‌ای است که جنایت‌های متعدد بشردوستانه در این کشور رخ داد. ائتلاف سعودی با حمایت مستقیم آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از 26 مارس 2015 حمله علیه یمن را آغاز کرد که این جنگ در آستانه ورود به هشتمین سال قرار دارد. مطابق گزارش‌های سازمان ملل متحد، یمن با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی قرن مواجه است. یمن یکی از آشکارترین حوزه‌هایی است که سقوط اخلاقی غرب ثابت شد. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «محاصره هفت ساله یمن چه می‌شود؟ از رسیدن سوخت به یمن جلوگیری می‌شود و دنیا در مقابل آن سکوت می‌کند زیرا مردم یمن سفید پوست نیستند.»

موضوع مهم در سخنان سید حسن نصرالله، تبیعض در موضوع آوارگان است. در شرایط کنونی نظام جهانی، شهروندان یمن، فلسطین، سوریه و اوکراین بخش اصلی آوارگان جهانی هستند. با این حال، تنها موضوع آوارگان اوکراینی توسط غرب و رسانه‌های وابسته به آن پوشش داده می‌شود. 

بر همین اساس، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «سقوط اخلاقی غرب در برخورد با آوارگان و تبعیض میان آنان بر اساس دین، نژاد و رنگ پوست نمایان شد.» به عبارت دیگر، در حالی که کشورهای غربی به آوارگان کشورهای مسلمان اهمیتی نمی‌دهند، آوارگان اوکراینی مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه توجه جدی به وضعیت آوارگان کشورهای مختلف از جمله اوکراین یک ضرورت در نظام کنونی جهان است، اما کلیدواژه آوارگان و به تصویر کشیدن وضعیت آنها بیش از همه ابزاری برای اعمال فشار علیه روسیه است تا اینکه واقعاً دغدغه‌ای برای آنها داشته باشند. 

با توجه به این شواهد، سید حسن نصرالله معتقد است بحران اوکراین سقوط اخلاقی غرب را نمایان کرد. غرب هنجارهای اخلاقی را به عنوان ارزش‌های جهان‌شمول مطرح می‌کند و حتی این هنجارها را به عنوان منبع قدرت نرم خود معرفی می‌کند. با این حال، بحران اوکراین رویکرد گزینشی غرب به خصوص آمریکا در موضوعات هنجاری و اخلاقی را نشان داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 18 اسفند 1400 - 15:25:46