تاکید روسیه برلزوم غیر نظامی شدن اوکراین

پنج شنبه 12 اسفند 1400 - 16:56:31
تاکید روسیه برلزوم غیر نظامی شدن اوکراین

تهران - الکوثر : «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با تاکید مجدد بر لزوم غیر نظامی شدن و خلع سلاح اوکراین، گفت در مرحله بعدی مردم این کشور خود باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، لاوروف گفت که حقایق زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند اوکراین بخشی از طرح غرب برای ایجاد یک «کمربند خصمانه» در اطراف روسیه است و برای دو سال، اوکراین مملو از تسلیحات شده است و محموله‌های نظامی در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: «همزمان، آمریکا و بریتانیا در حال ساخت پایگاه‌های نظامی در این کشور از جمله در دریای آزوف بودند. پنتاگون هم از ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین حمایت کرد».وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره تبدیل اوکراین به یک قدرت اتمی را جدی گرفته، تاکید کرد که این کشور پتانسیل داشتن سلاح اتمی را دارد.وی تاکید کردکه لیستی از سلاح‌هایی را که اوکراین هرگز نباید داشته باشد و هیچوقت در این کشور نباید تولید شود، می‌خواهیم.

موضع گیری لاوروف درباره لزوم غیر نظامی شدن و خلع سلاح اوکراین با توجه به رویدادها و روندهایی که در چند سال اخیر در این کشوربزرگ اروپای شرقی رخ داده قابل تبیین است. دولت غرب گرای اوکراین پس از تحولات سال 2014 و برکناری ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور روس گرای این کشور ، تلاش مستمری برای نزدیکی با اروپا و امریکا وعضویت در نهادهای غربی به ویژه ناتو  واتحادیه اروپا را در پیش گرفته است. در عین حال غربی ها به سرکردگی آمریکا با هدف مهار و محاصره روسیه سیل کمکهای نظامی و تسلیحاتی خود را به سوی اوکراین روانه کرده و ناتو نیز به صورتی فزاینده با برگزازی رزمایش های مشترک و آموزش نظامیان اوکراینی در اوکراین حضور پیدا کرد. در عین حال واشنگتن از اوکراین به منزله سکویی برای تهدید روسیه استفاده کرده و حتی بمب افکن های استراتژیک بی 52 آمریکا بر فراز دریای سیاه و نواحی مجاور روسیه پرواز کرده و در مواردی حتی وارد قلمرو هوایی روسیه شدند.این اقدامات تحریک آمیز با هدف نمایش رویکرد تهاجمی غرب علیه مسکو صورت گرفته اند.

روسیه به منظور جلوگیری از تشدید تنش ها در اواسط دسامبر 2021 پیشنهاداتی امنیتی به ناتو و آمریکا ارائه کرد که متضمن خواسته های آن مبنی بر انصراف از عضویت اوکراین در ناتو، عدم استقرار نیروها و تاسیسات این سازمان نظامی درمجاورت مرزهای روسیه و نیز بازگشت وضعیت استقرار نیروها به وضعیت سال 1997 بود. با این حال همه این خواسته ها با مخالفت آمریکا و ناتو مواجه شد. آمریکایی ها در عوض پیشنهاداتی در زمینه مذاکره در باره مسائل امنیتی از جمله پیمان های تسلیحاتی دادند. در واکنش به این موضع غربی ها ، وزارت خارجه روسیه درنامه ای رسمی در 17 فوریه  اعلام کرد که آمریکا به همه پیشنهادهای کلیدی روسیه از جمله مخالفت با گسترش ناتو، ایجاد پایگاه در قلمرو جمهوری‌های شوروی و خروج از «فرمول بخارست» پاسخ سازنده نداده است.منظور از فرمول بخارست توافق سران ناتو در نشست بخارست در سال 2008 درباره عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو است. هم چنین آمریکا عمداً پیشنهادات امنیتی را مطرح کرده که در راستای ایجاد مزیت برای ایالات متحده و متحدانش است. واشنگتن خطوط قرمز روسیه و همچنین حق مسکو برای محافظت از آنها را نادیده گرفته و به همراه ناتو فعالیت های نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه افزایش داده اند. البته اکنون با اظهارات لاوروف ابعاد جدیدی ازنگرانی های مسکو مانند فعالیتهای آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا دراوکراین و نیز امکان دستیابی اوکراین به سلاح هسته ای با توجه به اظهارات زلنسکی آشکار شده است.

به نظر می رسد عملیات نظامی کنونی روسیه دراوکرین در واقع واکنشی به مواضع و اقدامات خصمانه آمریکا و ناتو و نیز پافشاری دولت اوکراین درعدم ارائه پاسخ منطقی به نگرانی ها و دغدغه های امنیتی روسیه است.«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل می گوید: بدون شک بازنده‌ اصلی جنگ اوکراین تنها زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و غربگرایان این کشور نیستند. ناتو، چه در حوزه‌ نظامی-امنیتی و چه در حوزه‌ی ماهوی و راهبردی، بازنده‌ این نبرد تمام عیار با روسیه است. نبردی که بسیاری از استراتژیست‌های غربی نسبت به وقوع آن به سران مغرور ناتو هشدار داده بودند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 اسفند 1400 - 16:56:21