روند پیچیده تحولات عراق و چشم‌انداز تشکیل دولت جدید

چهار شنبه 4 اسفند 1400 - 10:15:22
روند پیچیده تحولات عراق و چشم‌انداز تشکیل دولت جدید

تهران - الکوثر : صرف‌نظر از اینکه حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری چیست، روند تحولات عراق به سمت پیچیده‌تر شدن حرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، انتخابات پارلمانی عراق 10 اکتبر 2021 برگزار شد. حدود 4 ماه و نیم از برگزاری انتخابات می‌گذرد، اما شکاف سیاسی همچنان روند عمیق‌تر شدن را طی می‌کند. از سه منصب اصلی قوا، تنها ریاست پارلمان به محمد الحلبوسی رسیده و دو منصب ریاست جمهوری و نخست وزیری در گرو توافقات سیاسی گروه‌ها است. 

رئیس جمهور جدید عراق باید با رای مثبت دو سوم نمایندگان پارلمان پارلمان 329 نفری عراق برسد. با رد صلاحیت هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات توسط دادگاه عالی فدرال، هیات رئیسه پارلمان به نام نویسی مجدد نامزدهای ریاست جمهوری اقدام کرد، اما این اقدام با شکایت برخی گروه‌ها و نمایندگان پارلمان عراق منجر شد. نام‌نویسی مجدد دادن شانس به حزب دموکرات برای معرفی نامزد جدید بود، موضوعی که از دید برخی نمایندگان پارلمان، غیرقانونی است.

در صورتی که فردا دادگاه عالی فدرال نام‌نویسی مجدد را تائید کند، مجدداً جریان صدر، حزب دموکرات و ائتلاف التقدم به ریاست محمد الحلبوسی شانس خود را برای به دست آوردن دو منصب ریاست جمهوری و نخست وزیری آزمایش می‌کنند. با این حال، موضوع این است که حتی اگر دادگاه عالی فدرال نام‌نویسی مجدد را تائید کند باز هم این ائتلاف سه‌گانه برای کسب کرسی ریاست جمهوری، شرایط سختی خواهند داشت چراکه به دست آوردن رای مثبت دو سوم نمایندگان پارلمان بدون نظر مثبت چارچوب هماهنگی شیعه بعید به نظر می‌رسد. 

موضوع دیگر مربوط به تشکیل کتله اکبر در پارلمان است. تشکیل کتله اکبر با همراهی 165 نماینده امکان‌پذیر خواهد بود، اما تا زمانی که تکلیف پست ریاست جمهوری مشخص نشود، امکان تشکیل کتله اکبر و معرفی نخست وزیر جدید وجود ندارد. بنابراین، تحولات سیاسی عراق روند پیچیده‌ای دارد و هنوز چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافقات سیاسی دیده نمی‌شود.

در این وضعیت، تکاپوها و رایزنی‌های سیاسی همچنان ادامه دارد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای چهارمین بار از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق به بغداد سفر کرد. سفر نخست صدر با اتفاقات خونین میان تظاهرات‌کنندگان هیات هماهنگی و نیروهای ضد شورش در برابر منطقه الخضراء همراه شد که صدر ناچار به نیمه کاره رها کردن سفر و بازگشت به نجف اشرف شد. صدر در سفر دوم با رهبران هیئت هماهنگی دیدار کرد، اما این دیدار نتایج مثبتی به همراه نداشت و هر دو گروه بر مواضع پیشین خود اصرار کردند. وی در سفر سوم خود به بغداد با هیچ رهبر سیاسی دیدار نکرد و خیلی زود به مقر اقامت خود در حنانه بازگشت. اکنون در سفر چهارم، صدر با «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق دیدار کرد و ممکن است با رهبران شیعی و مقامات کنونی عراق نیز دیدار کند.

در مقابل؛ چارچوب هماهنگی شیعه نیز اعلام کرد به زودی فراکسیونی بزرگ با حضور 130 تا 135 نماینده پارلمان تشکیل خواهد داد که این به معنای تداوم رقابت میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعه برای تشکیل کتله اکبر است. 

روند تحولات نشان می‌دهد ائتلاف سه‌گانه صدر، بارزانی و حلبوسی بدن در نظر گرفتن چارچوب هماهنگی شیعه نمی‌تواند تکلیف پست ریاست جمهوری و تشکیل کتله اکبر را مشخص کند. «یونیس الکعبی»، تحلیلگر امور سیاسی عراق عنوان می‌کند: «بسیاری از امور می‌تواند در فاصله زمانی اندکی دستخوش تغییر شود و اگر میان رهبر جریان صدر و رهبران هیئت هماهنگی همگرایی حاصل شود، به سرعت شاهد تعیین‌ تکلیف مناصب و تشکیل دولت خواهیم بود به ویژه که زمان زیادی تلف شده و چند ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی می‌گذرد.» به نظر می‌رسد اگر این هماهنگی به وجود نیاید، بن بست سیاسی در عراق ماه‌ها طول خواهد کشید.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 اسفند 1400 - 18:48:40