تلاش نخست وزیر لیبی برای خروج از بحران سیاسی

سه شنبه 3 اسفند 1400 - 17:41:29
تلاش نخست وزیر لیبی برای خروج از بحران سیاسی

تهران - الکوثر : در حالی که برگزاری انتخابات در لیبی خود به بحرانی سیاسی در این کشور تبدیل شده است،نخست وزیر لیبی طرح جدیدی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اواسط سال جاری و همزمان با آن همه‌ پرسی قانون اساسی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی با تاکید براین که هرگز نخواهم پذیرفت که لیبی را بفروشم یا این که جنگ بازگردد،گفت: طبق این طرح، همه‌ پرسی قانون اساسی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و در صورتی که انتخابات به دلیل کارشکنی برخی طرف‌ها برگزار نشود، گزینه رای‌گیری الکترونیک برقرار خواهد بود و طبق تجربه‌های بین‌المللی مختلف، امکان برگزاری انتخابات محدود در برخی مناطق وجود دارد.

انتخابات لیبی قرار بود 24 دسامبر برگزار شود؛ اما به دلیل اختلافات بر سر قانون انتخابات، از جمله صلاحیت نامزدها، عدم انتشار لیست‌‌های نهایی نامزدها و عدم اجازه برای آغاز تبلیغات انتخاباتی و همچنین مشکلات قضایی درباره شکایت‌ ها علیه نامزدها، به تعویق افتاد. تعویق زمان برگزاری انتخابات لیبی، نگرانی ها را در مورد آینده سیاسی این کشور افزایش داده است به طوری که تعویق زمان انتخابات، شرایط را برای برگزاری سخت تر کرده و با توجه به اختلاف نظرات موجود، احتمال آغاز دوباره درگیری میان گروه های مختلف سیاسی افزایش داده است.

در حالی که «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرده است، قدرت را تنها به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد. اخیرا پارلمان لیبی به اتفاق آرا به انتخاب "فتحی باشاغا" به عنوان نخست وزیر دولت جدید برای جانشینی عبدالحمید الدبیبه رای داد.

اکنون چند هفته بعد از معرفی باشاغا به عنوان نخست‌ وزیر، "خالد المشری" رئیس شورای عالی دولت لیبی تأکید کرد که تصمیم پارلمان برای معرفی نخست‌ وزیر جدید، قبل از برگزاری جلسه رسمی شورای عالی ، رویکردی نامناسب است. وی افزود: تصمیمات اتخاذ شده در نشست پارلمان مملو از تخلفات قانون اساسی است و تفاهمات اولیه نمایندگان دو شورا را در خصوص تفکیک رویکردها نقض کرده است.

اکنون لیبی در شرایط سختی قرار دارد. از یکسو احتمال آغاز دوباره جنگ داخلی در این کشور وجود دارد و از سوی دیگر، شکاف میان نخبگان سیاسی سبب شده است تا راه حل های سیاسی و مذاکرات به نتیجه نرسد . 

خلأ قانونی و نبود مرجع قانونی ذیربط برای مراجعه به آن در مسئله برکناری الدبیبه و انتصاب باشاغا، شکاف زیادی را در عرصه سیاسی لیبی ایجاد کرده به طوری که با وارد کردن تجهیزات نظامی از شهرهای لیبی به پایتخت این کشور برای حمایت از الدبیبه، مجددا سایه درگیری مسلحانه بر سر این کشور سایه انداخته است،موضوعی که نگرانی ها را افزایش داده است.

علی الصلابی، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و تحلیلگر امور لیبی در این زمینه می گوید: آشتی اجتماعی و سیاسی مقدمه اصلی برای هرگونه اقدام سیاسی در راستای دست یابی به ثبات در لیبی است.

به نظر می رسد تنها راه حل برای پایان دادن نزاع در لیبی و خروج کشور از بحران سیاسی فعلی ، فراهم آوردن بسترلازم برای برگزاری انتخابات و تحقق اراده آنها در انتخابات است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 اسفند 1400 - 17:41:21