عملیات تولید برق از سد النهضه آغاز شد

یک شنبه 1 اسفند 1400 - 17:11:10
عملیات تولید برق از سد النهضه آغاز شد

تهران- الکوثر: منابع خبری اعلام کردند که روند تولید برق از سد مورد مناقشه " النهضه" با حضور «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی و مسئولان عالی رتبه این کشور آغاز شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از روسیاالیوم، اتیوپی از امروز یکشنبه تولید برق از سد بزرگ النهضه بر روی رود نیل آبی را آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، اتیوپی امروز یکشنبه به طور رسمی عملیات تولید برق از سد النهضه را کلید زد. روند تولید برق از سد النهضه با حضور آبی احمد نخست وزیر اتیوپی و مسئولان عالی رتبه این کشور آغاز شد.

آغاز عملیات تولید برق از سدالنهضه مرحله‌ای مهم در این پروژه جنجالی به شمار می رود. تاکنون قاهره و یا خارطوم که از اتیوپی می خواهند توافقنامه قانونی و الزام‌آوری درباره آبگیری و راه اندازی سد النهضه امضا کند، واکنشی به این خبر نداشته اند.

سد النهضه که بزرگترین پروژه تولید برق در افریقا به شمار می‌رود ساخت آن در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط اتیوپی آغاز شد.

اتیوپی می‌گوید زمانی که این پروژه چهار میلیارد دلاری به‌طور کامل عملیاتی شود، اقتصاد این کشور را که به شدت از خشکسالی و جنگ آسیب دیده، متحول می‌کند، اما مصر که در پایین دست رودخانه نیل و این سد قرار دارد و برای تامین آب آشامیدنی و آبیاری به این رودخانه وابسته است، می‌گوید که وجود این سد یک تهدید جدی برای تامین منابع کشورش است.

سه کشور تاکنون چندین دور مذاکرات برای دستیابی به توافق مشترک برگزار کرده اند اما نتیجه ای در برنداشته است. اتیوپی برای ساخت سد النهضه ۴.۲ میلیارد دلار هزینه کرده است و به دنبال تولید بیش از ۵۰۰۰ مگاوات برق از این سد است که دو برابر تولید کنونی برق این کشور است.

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان قرار دارد، این سد با ۱۴۵ متر ارتفاع و طول ۱۸۰۰ متر و با گنجایش ۷۴ میلیارد متر مکعب، بزرگترین سد آبی برقی آفریقا و دهمین سد بزرگ جهان است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


یک شنبه 1 اسفند 1400 - 16:16:0

دسته بندی :