عملیات ارتش پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند با افغانستان

جمعه 29 بهمن 1400 - 17:37:6
عملیات ارتش پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند با افغانستان

تهران - الکوثر : نیروهای ارتش پاکستان عملیات گسترده ای را به منظور نابودی تروریستها در امتداد خط فرضی دیورند با افغانستان آغاز کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این عملیات ارتش پاکستان بیانگر پایان ماه عسل این کشور و گروه طالبان است.هر چند در پی مخالفت اخیر طالبان با ادامه حصار کشی ارتش پاکستان در امتداد خط دیورند، اختلافات دو طرف بخصوص در مورد سرنوشت این خط عیان شد اما فعالیت گروه ترویستی تحریک طالبان پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند بر درد سرهای پاکستان پس از تسلط مجدد طالبان‌ بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ افزوده است. 
زیرا دولت پاکستان تصور می کرد با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان این گروه به مهار تحریک طالبان کمک خواهد کرد اما انچه در عمل اتفاق می افتد کاملا مغایر با انتظارات دولت و ارتش پاکستان است زیرا گروه طالبان به پاکستان اطلاع داده که نمی تواند تحریک طالبان را از بین ببرد و از افغانستان اخراج کند. 
حسین ابراهیم خانی دیپلمات ارشد و کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید : "برخلاف امیدواریها و انتظارات در پاکستان چندان محتمل نخواهد بود که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان فصل زرینی در روابط اسلام اباد و کابل ایجاد شود،  بلکه اختلافات بسیار بیشتر از تفاهمات احتمالی است" 
تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تشکیل و عمده فعالیت آن در وزیرستان شمالی بود.ارتش پاکستان در عملیات سال ۲۰۱۴ خود ضد این گروه  آنها را به خاک افغانستان فراری داد. اگر چه اخیرا با وساطتت طالبان افغانستان دولت پاکستان و تحریک طالبان با آتش بس توافق کردند اما پاکستان همچنان نگران ادامه فعالیت تحریک طالبان در افغانستان است زیرا این گروه و طالبان افغانستان نه تنها دشمن هم بلکه از بسیاری جهات به هم‌ شبیه و اهداف مشترک دارند .

امین فرجاد دیپلمات ارشد و کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید : "سران طالبان پاکستان و طالبان افغانستان همکلاس بودند و پیوندهای خانوادگی میانشان ایجاد شده است و تحریک طالبان حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان را فرصتی برای تحول در پاکستان می داند" 
در هر حال، عملیات ارتش پاکستان در امتداد مرزی خط دیورند با افغانستان نشان می دهد که طالبان نتوانسته اطمینان پاکستان را در مورد تامین امنیت این خط جلب کند. البته پاکستان می گوید که سایر گروههای مخالف و جدایی طلب این کشور نیز پس از عملیات در خاک پاکستان به خاک افغانستان می گریزند. اما آنچه مورد نگرانی محافل منطقه ای است اینکه افراط گرایی عامل تهدید امنیت منطقه است و حمایت از این گروهها تحت هر شرایط و عنوانی ضامن امنیت حامیان آنها نیز  نیست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 بهمن 1400 - 17:36:58