گروه‌های سیاسی شیعه در عراق، ائتلاف جدید تشکیل می‌دهند

جمعه 29 بهمن 1400 - 11:13:29
گروه‌های سیاسی شیعه در عراق، ائتلاف جدید تشکیل می‌دهند

تهران - الکوثر : یکی از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح گفت، قرار است گروه های حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان عراق، ائتلاف «الثبات الوطنی» را تشکیل دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حامد الموسوی یکی از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح عراق به ریاست هادی العامری، گفت، گروه های حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) قصد دارند یک ائتلاف جدید با نام "الثبات الوطنی "متشکل از 88 نماینده را تشکیل دهند.  
الموسوی همچنین افزود، چارچوب هماهنگی، نمایندگان مستقل را در ائتلاف خود، جای خواهد داد؛ به نحوی که 18 نماینده نیز از «اتحادیه میهنی» به این ائتلاف جدید، ملحق خواهند شد. 
این نماینده عراقی در پایان تأکید کرد که جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»، با کنار گذاشتن بخشی از فراکسیون های حاضر در چارچوب هماهنگی، تنها مانده است. 
"باقل طالبانی" دبیر کل اتحادیه میهنی دوشنبه هفته جاری میزبان یک هیأت از چارچوب هماهنگی بود. در این هیأت "نوری المالکی" رئیس ائتلاف دولة القانون، هادی العامری و «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق حضور داشتند. 
در این دیدار، اوضاع کلی عراق، تحولات سیاسی ومسائل مربوط به تشکیل دولت جدید بررسی شد و حاضران در این نشست، برای نزدیکسازی دیدگاه ها به منظور تشکیل دولت توافقی ملی، توافق کردند؛ دولتی که در راستای رفع مطالبات همه ملت عراق تلاش کند. 
جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 
درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 بهمن 1400 - 11:13:23

دسته بندی :