کرزای خواستار بازگرداندن پول‌های بلوکه شده افغانستان شد

یک شنبه 24 بهمن 1400 - 13:43:21
کرزای خواستار بازگرداندن پول‌های بلوکه شده افغانستان شد

تهران- الکوثر: رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با بیان این که مردم افغانستان خود قربانی تروریسم هستند و نباید تاوان بپردازند، گفت: آمریکا باید تمام پول مسدود شده افغانستان را به بانک مرکزی این کشور بازگرداند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حامد کرزای، رییس جمهور پیشین افغانستان امروز یکشنبه در کنفرانسی خبری در کابل در واکنش به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت: ذخایر ارزی افغانستان متعلق به مردم این کشور است و باید به صورت کامل به کشور بازگردد. 

وی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواست که در تصمیم اخیر خود مبنی بر واگذاری بخشی از ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان به قربانیان حادثه 11 سپتامبر تجدد نظر کند. 

این سیاستمدار افغان تاکید کرد: آمریکا باید تمام پول مسدود شده را به بانک مرکزی بازگرداند. 

کرزای همچنین درباره حملات یازدهم سپتامبر و ارتباط آن با افغانستان نیز گفت: اسامه بن لادن از سوی خارجی‌ها به افغانستان آورده شده و این در حالی است که مردم افغانستان سالهاست قربانی تروریسم هستند و هیچ کس بهایی برای این موضوع پرداخت نکرده است.

به گفته کرزای، اسامه بن لادن از پاکستان به افغانستان آمده بود و دوباره به پاکستان برگشت و در همان جا کشته شد، اما امروز مردم افغانستان تاوان فعالیت‌های او را می‌پردازند.

کرزای همچنین از طالبان خواست که در صورت برگردانده شدن پول به بانک مرکزی، این ارز برای مصارف روزانه هزینه نشود، بلکه به عنوان ذخایر مردم افغانستان نگهداری شود.

کرزای در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرار اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین گفت اگر انتقال قدرت از طریق لویه‌جرگه و روند صلح انجام می‌شد، پول‌های مردم افغانستان گم نمی‌شد.

وی در این نشست خبری با اشاره به بحران سیاسی فعلی گفت تعیین سرنوشت و زعامت حق مردم افغانستان است.

رییس‌جمهور پیشین اضافه کرد در این زمینه وی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دولت پیشین در یک نامه‌ی مشترک پیشنهاداتی را به طالبان ارایه کرده‌اند.

شایان ذکر است«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه دستور بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را صادر کرد.

کاخ سفید اعلام کرد آمریکا در ماه‌های آتی صندوق سپرده‌ای برای مدیریت 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان ایجاد خواهد کرد تا از این پول برای کمک به مردم افغانستان استفاده شود.

3.5 میلیارد دلار دیگر نیز در آمریکا باقی خواهد ماند و در انتظار احکام دادگاه در مورد دعاوی حقوقی علیه طالبان توسط قربانیان حوادث تروریستی 11 سپتامبر باقی می‌ماند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 24 بهمن 1400 - 13:37:26

دسته بندی :