معلولا.. روایت تاریخ و تمدن

چهار شنبه 20 بهمن 1400 - 17:31:59
معلولا.. روایت تاریخ و تمدن

معلولا شهری واقع در حومه غربی دمشق است و یکی از قدیمی ترین شهرها و روستاهای آرامی در سوریه و جهان به شمار می رود.

تهران- الکوثرشهر معلولا شامل آثار تاریخی حکاکی شده در صخره ها است. قدمت برخی از صومعه های آن به قرن دهم قبل از میلاد می رسد، از جمله صومعه های مار سرکیس و مار تقلا که توسط “یونسکو” به عنوان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین آثار مسیحی در جهان ثبت شده است.

شهر "معلولا" در 50 کیلومتری "دمشق"، مرکز سوریه و در پای صخره ها و در دل کوه ها قرار دارد. به گونه ای که منازل اهالی این شهر به شکلی بسیار زیبا و تاریخی در داخل این کوه ها ساخته شده و بر بالای یکی از آنها صلیب بزرگی نهاده شده که روی آن عبارت "نور جهان" حک شده است.

اغلب ساکنان شهر "معلولا" مسیحی هستند و باید "معلولا" را تنها شهر جهان به شمار آورد که ساکنان آن همچنان به زبان "آرامی – سریانی" یا همان زبانی که حضرت مسیح (ع) به آن سخن می گفت، سخن می گویند.

شهر "معلولا" معروفیت جهانی خود را مدیون کلیساها و دیرهای تاریخی و باستانی خویش است که از جمله این دیرهای تاریخی باید از دیر "قدیسه تقلا" نام برد که "اولین زن شهید" آیین مسیحیت به شمار می آید و این عبارتی است که بر سر درب دیر نصب شده است.

جمعیت شهر "معلولا" به خاطر ساختار و بافت کوهستانی این شهر متغییر است. گفته شده که جمعیت این شهر در تابستان به حدود 20 هزار نفر و در زمستان به 2500 نفر می رسد.

حمله گروهای مسلح سلفی جهادی به معلولا

بدون تردید یکی از مهمترین دلایل حمله گروه های مسلح سلفی جهادی وابسته به گروه "جبهه النصره" به شهر معلولا از بین بردن میراث و آثار برجای مانده از آیین و دنیای مسیحیت در دمشق بود، درحالی که همه می دانند، "سرزمین شام" پس از "بیت المقدس" مهد حضرت مسیح (ع) به شمار می آید و اینها همان گروه هایی بودند که مورد حمایت بی دریغ مالی و نظامی جهان غرب مسیحی است.

روایت یکی از اهالی شهر "معلولا" از حمله تروریست‌ها سوری

خانم "م. م" از اهالی شهر "معلولا" روز حمله سلفی ها به شهر معلولا را اینگونه روایت می کند: ساعت سه و نیمه شب (سال 1392)بود. همه در خواب بودیم که صدای انفجاری مهیب که تمام شهر را به لرزه درآورد، من و مابقی اهالی شهر را از خواب بیدار کرد. صدای انفجار ناشی از انفجار یک خودرو بمبگذاری شده توسط گروهای سلفی تکفیری بود که نقطه نظامی ارتش سوریه در منطقه "عیت التین" را هدف قرار داده بود که در حدود 100 متری قوس معلولا قرار داشت.
این زن می افزاید: برخی از اهالی شهر انتحاری را دیده بودند که از خودرو پیاده شده بود و تا جایی که در توان داشت، اقدام به شلیک به سمت عناصر کمیته های مردمی شهر کرده بود که مسئولیت محافظت از شهر در برابر حملات گروه های سلفی تکفیری را برعهده داشتند.
وی ادامه می دهد: این انتحاری پس از اینکه تعدادی از عناصر کمیته های مردمی شهر معلولا را در حالی که تکبیر می گفت، به گلوله بست سوار خودرو بمبگذاری شده خود شد و با فشار دادن یک تکمه خود و خودرو را منفجر کرد.

این زن با چشمانی اشک آلود می گوید که 18 نفر از عناصر کمیته های مردمی که در نقطه نظامی عین التینه به نگهبانی مشغول بودند، توسط تکفیری ها سر بریده شدند.
گروه هایی که به شهر معلولا حمله کرده بودند، بر اساس آنچه در صفحه های اینترنتی گروه های مسلح بعدا آمد، همه از گرو های سلفی تکفیری مانند "جنبش احرار الشام" و "کتیبه های صقور الشام" و كتیب های زلازل الشام" بودند که از گروه های وابسته به "جبهة النصرة" به شمار می رفتند و تنها یک گروه وابسته به "ارتش آزاد سوریه" به نام "كتيبة کماندوهای بابا عمرو" در این حمله مشارکت داشت.

اما این زن از اهالی شهر معلولا مشاهدات خود را اینگونه ادامه می دهد: پس از آن گروهای سلفی تکفیری اقدام به شلیک 15 قبضه خمپاره به سمت شهر کردند که تعدادی از آنها به کلیسای "مار الياس الغيور" اصابت کرد و موجب وقوع آتش سوزی در این کلیسا شد. تعداد دیگر از خمپاره ها نیز به کلیسای  "مار جرجس" و کلیسای "قديسة بربارة" و كليسای "قزما و دميانو" اصابت کرد تا پس از آن این کلیساها به تصرف عناصر سلفی تکفیری درآیند و تک تیراندازان این گروه ها در آنها مستقر شوند....
معلولا یکسال بعد درحمله نیروهای مقاومت و ارتش سوریه آزاد شد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


چهار شنبه 20 بهمن 1400 - 17:31:49