حدود چهار هزار یمنی قربانی بمب‌های خوشه‌ای

سه شنبه 19 بهمن 1400 - 18:5:4
حدود چهار هزار یمنی قربانی بمب‌های خوشه‌ای

تهران- الکوثر: بمب‌های خوشه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی که بر سر مردم بی گناه یمن ریخته می‌شود تا سال ۲۰۲۱ حدود چهار هزار قربانی در میان غیر نظامیان داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از العالم، بر اساس ارزیابی مرکز اجرایی خنثی سازی مین و بمب در صنعا، بمب‌های خوشه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی که بر سر مردم بی گناه یمن ریخته می‌شود تا سال ۲۰۲۱ حدود چهار هزار قربانی در میان غیر نظامیان داشته است.

مرکز اجرایی خنثی سازی مین و بمب، شهادت و زخمی شدن بیش از سه هزار و هشتصد و چهل و یک غیر نظامی را بر اثر بمب‌های خوشه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ تأیید کرد و افزود بیشتر شهدا از زنان و کودکان بودند. این مرکز همچنین بر پیچیدگی‌ها در پاکسازی مناطقی که هدف این بمب‌ها قرار گرفته اند، تأکید کرد.

امه الصبور نجم الدین خبرنگار این شبکه گزارش داد: به گفته مسئولان، این آمار نتیجه غیر نهایی شمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای ناشی از حملات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن است. افزون بر آن، هشتصد مزرعه و هزاران تُن محصولات کشاروزی از بین رفته و حدود پانصد و پنجاه منطقه چرای دام به سبب آثار ویرانگرانه این حملات، از بین رفت.

مدیر اداره رصد و اسناد مرکز اجرایی خنثی سازی مین و بمب گفت: «در این دوره بیش از پانزده نوع بمب خوشه‌ای در پانزده استان و هفتاد منطقه از مناطق یمن استفاده شد و به قربانی شدن شمار زیادی منجر شد که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند.»

خبرنگار این شبکه افزود: به رغم اهمیت پاکسازی غیر تکنیکی برای تعیین منطقه و میزان آلودگی به بمب‌های خوشه‌ای و ارزیابی میزان مشکل مین‌ها و بمب‌ها بر اساس توافق اتاوا در سطح کشور‌های شرکت کننده در آن با تامین مالی سازمان ملل، این فعالیت‌ها در مناطق تحت حکومت دولت نجات ملی یمن متوقف شد و برنامه توسعه‌ای سازمان ملل این نوع فعالیت‌ها را تامین مالی نکرد که به ایجاد پیچیدگی‌هایی در میان طرف‌های ذیربط برای خنثی سازی مین‌ها منجر می‌شود.

مدیرکل مرکز اجرایی خنثی سازی مین‌ها گفت: «برنامه توسعه‌ای سازمان ملل از سال ۲۰۱۳ تاکنون مرکز اجرایی صنعا را در زمینه تقویت توانمندی‌های خود مستثنی کرده است. حتی یک کارگاه آموزشی هم در این زمینه برای صنعا تشکیل نداده است. این سازمان نقش خود را ایفا نکرده است. این در حالی است که ما با مشکل سطح بسیار بالایی از بمب‌های باقی مانده مواجه هستیم و از آن‌ها رنج می‌بریم. اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که مین‌ها مشکل بزرگ این مرکز نیست. آنچه مرکز با آن مواجه است و به منزله مانع فراروی آن است، بمب‌های خوشه‌ای است.»

خبرنگار این شبکه افزود: بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های ممنوعه به یکی از عوامل رنج‌های مردم یمن و ابزار کشتار خونریزانه تبدیل شده است؛ به طوری که یا جان آن‌ها را می‌گیرد یا برای همیشه عضوی از خود را از دست می‌دهد. به ویژه که از آثار باقی مانده از جنگ است و اثرات بلندمدتی دارد و بیشتر کسانی که در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند، کودکان هستند.

امه الصبور نجم الدین در پایان گفت: این تسلیحات به جای مانده و بمب‌های خوشه‌ای که همواره بر سر مناطق مختلف یمن ریخته می‌شود بسیاری از فاجعه‌های بشری را به دنبال دارد که همچنان شاهدی برای وقاحت و وحشیانه بودن تجاوزگری ائتلاف سعودی علیه یمن و مردم این کشور است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


سه شنبه 19 بهمن 1400 - 16:19:23