وجوه مختلف عقب‌نشینی امارات از مارب و شبوه در یمن

شنبه 9 بهمن 1400 - 18:31:27
وجوه مختلف عقب‌نشینی امارات از مارب و شبوه در یمن

تهران - الکوثر : پس از اقدام‌ها و تهدیدهای یمنی‌ها علیه امارات، این کشور نیروهای خود را از استان‌های شبوه و مأرب خارج کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آغاز سال جدید میلادی با افزایش تنش و درگیری میان یمنی‌ها و امارات و مزدوران آن در یمن همراه بود. پس از توقیف کشتی حامل سلاح امارات در آب‌های یمن و حمله یمنی‌ها به ابوظبی، دولت نجات ملی یمن به امارات هشدار داد در صورتی که به جنگ‌افروزی علیه یمن ادامه دهد اکسپو 2020 دبی را مورد هدف قرار می‌دهد. این تهدید یمنی‌ها کارساز شد و امارات دستور عقب‌نشینی عناصر «العمالقه» که وابسته به این کشور هستند را از مارب و شبوه صادر کرد. 

این اقدام امارات پیام‌های چند وجهی دارد. یک وجه این است که امارات هشدار دولت نجات ملی یمن را جدی گرفته است. در واقع، امارات این جمع‌بندی را دارد که هر گاه دولت نجات ملی یمن تهدید به انجام کاری کند، آن تهدید را در عمل اجرایی نیز می‌کند. لذا امارات ترجیح داد عقب‌نشینی کند و نیروهای یمنی را آزمایش نکند. 

وجه دیگر این است که دولت امارات قابلیت دفاعی دولت نجات ملی یمن را در نظر گرفته و اذعان کرده است. این قابلیت با حمله یمنی‌ها به ابوظبی و همچنین به حمله‌هایی که در سال‌های اخیر به عمق خاک عربستان انجام دادند، اثبات شده بود. 

وجه دیگر عقب‌نشینی نیروهای امارات، اذعان به شکست در تاکتیک نظامی است. امارات نیروهای خود را از الحدیده به شبوه منتقل کرده بود تا به همراه عربستان سعودی در این استان یک دستاورد نظامی کسب کنند، اما اکنون به اشتباه بودن این اقدام و شکست آن اذعان کرده است. ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در تهران در این خصوص می‌گوید: «کشورهای متجاوز به یمن به‌ دنبال دستاورد نظامی زمین بودند؛ به همین دلیل مزدوران‌شان را به الحدیده و به شبوه منتقل کردند، اما با این عقب‌نشینی متحمل شکست شدند.»

وجه دیگر که بسیار نیز اهمیت دارد، آگاهی دولت امارات از آسیب‌پذیری‌های درونی این کشور است. امارات کشور کوچکی است که اساس سیاست خارجی خود را بر قابلیت‌های اقتصادی قرار داده است. در واقع، قابلیت اقتصادی مبنای امنیت امارات نیز محسوب می‌شود چرا که با اقتصاد قوی توانسته است نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. با این حال، اقتصاد امارات اساساً مبتنی بر امنیت و ثبات است. هدف قرار دادن نمایشگاه اقتصادی اکسپو دبی 2020 به منزله ضربه‌ای شدید به اقتصاد امارات بود.

بنابراین، دولت ابوظبی ترجیح داد عقب‌نیشنی کند تا امنیت سرمایه‌گذاری و اقتصادی در این کشور تضمین شود. «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر شناخته‌شده جهان عرب نوشت: «امارات با دادن دستور عقب‌نشینی به عناصر العمالقه از استان‌های مأرب و شبوه، درواقع امنیت و ثبات خود را خرید. حمله‌های موشکی و پهپادی انصارالله نشان داد که بهای ورود امارات به جبهه نبرد در استان شبوه و مأرب، برای این کشور بسیار سنگین است.»

یکی دیگر از وجوه اقدام امارات، ناامیدی این کشور از سامانه‌های گران قیمت آمریکایی است. امارات از جمله کشورهای عربی است که هزینه سنگینی در حوزه واردات سلاح انجام می‌دهد. جنگ یمن نشان داد سلاح‌هایی که امارات از کشورهای غربی به خصوص آمریکا خریداری می‌کند، در عمل برای این کشور امنیت‌ساز نیست چرا که سامانه‌های گران قیمت آمریکایی در امارات و موشک‌های بسیار پیشرفته آن نتوانستند با موشک‌ها و پهپادهای یمنی مقابله کنند. بنابراین، این یکی از دلایلی است که امارات ترجیح داد از دو استان تحت کنترل دولت نجات ملی یمن یعنی مارب و شبوه عقب‌نشینی کند تا بدین طریق امنیت بیشتری به دست آورد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 بهمن 1400 - 18:31:19