تخریب مسیر صلح یمن با تشدید حملات سعودی

شنبه 9 بهمن 1400 - 17:29:18
تخریب مسیر صلح یمن با تشدید حملات سعودی

تهران - الکوثر : رایزنی‌های سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران با مقامات و نهادهای بین‌المللی درپی تشدید حملات ائتلاف سعودی به یمن افزایش یافته و درهمین چارچوب، وزیر خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت وگو کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به تشدید حملات به مناطق غیرنظامی یمن، بر رویکرد مستمر ایران در حمایت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ یمن تاکید کرد.

پیش از این هم کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران در نامه‌ای به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، درباره وضعیت یمن نوشت، 21 ژانویه 2022 جهان بار دیگر شاهد اقدامی جنایتکارانه، بی‌رحمانه، غیرانسانی و خلاف اصول و مبانی حقوق بین‌الملل به‌ویژه حقوق بشردوستانه بود.

ائتلاف سعودی در جریان تشدید حملات به مناطق مسکونی و غیرنظامی، 21 ژانویه در حمله هوایی به زندانی در یمن، جان بیش از 100 زندانی یمنی را گرفت و در این حمله همچنین بیش از 250 نفر زخمی شدند.

ایران همواره در جریان جنگ یمن حامی مردم این کشور بوده و تلاش کرده است، با ارائه ابتکار عمل‌های منطقی و سیاسی، همسو با تلاش‌های بین‌المللی دو طرف درگیر را به میز گفت وگو برگرداند تا به بزرگترین بحران یا فاجعه‌انسانی جهان یعنی جنگ یمن پایان دهد.  

ایران درچارچوب رایزنی با نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان ملل، نقش حیاتی آنان را در پایان بخشیدن به جنگ و بحران یمن گوشزد کرده است. ایران معتقد است، سازمان ملل برای پایان دادن به محاصره انسانی یمن، تحقق آتش‌بس و انجام گفت وگوهای سیاسی برای پایان جنگ در یمن باید نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

تشدید حملات به یمن کمکی به حل بحران این کشور نمی‌‎کند، بلکه به گسترش دامنه جغرافیایی جنگ یمن منجر می‌شود و در نهایت مسیر صلح تخریب و به موازات آن نیز امنیت و ثبات منطقه با خطر روبه‌رو می‌شود.

تجربه بیش از 6 سال جنگ یمن نشان داده است، گسترش حملات به این کشور مقاومت یمنی را بیشتر می‌کند و در چنین شرایطی، حرکت مقاومت یمن به سمت گزینه‌های نظامی ضد دشمن طبیعی است.

سرلشکر محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن گفت، پاسخ به حملات دشمن، حق مشروع مردم یمن است و در ادامه عملیات توفان یمن و گسترش دامنه جغرافیایی آن، کشورهای متجاوز باید شاهد حملات دردناکی در عمق خاک خود باشند.

بر اساس آمار منتشر شده، ائتلاف سعودی در ماه ژانویه 2022 تاکنون بیش از 800 حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن انجام داده است. در سایه تداوم حملات، بیش از 90 درصد یمنی‌ها به دارو و مواد غذایی از طریق کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند. محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن اما کمک‌رسانی به این کشور را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

در چنین شرایطی، تشدید حملات به یمن، وضعیت بحرانی موجود را وخیم‌تر خواهد کرد که در این میان، سازمان ملل به‌عنوان نهاد حامی صلح و امنیت، و زیرمجموعه‌های آن، نقش مهمی در کمک به حل بحران یمن و رفع نیازهای اساسی مردم یمن دارند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 بهمن 1400 - 17:29:11

پربازدیدها