انتخابات آینده لبنان و آغاز بازی‌های‌ جریان چهارده مارس

شنبه 9 بهمن 1400 - 15:12:0
انتخابات آینده لبنان و آغاز بازی‌های‌ جریان چهارده مارس

تهران - الکوثر : «میشل عون»، رئیس‌جمهور‌ لبنان هشتم دی ماه گذشته حکم برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را در 15 ماه مه امسال امضا کرد.پیش از این قرار بود انتخابات لبنان ماه مارس امسال برگزار شود، اما بنا به تصمیم پارلمان و موافقت میشل عون، تصمیم به برگزاری این انتخابات در 15 ماه مه گرفته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در همین حال، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در سخنانی پس از دیدار با «عبد اللطیف دریان» مفتی این کشور با اشاره به کناره‌گیری «سعد حریری» نخست‌وزیر سابق لبنان از فعالیت‌های سیاسی و  مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی گفت: هر فردی که تمایل  دارد، میتواند نامزد انتخابات شود.
اشاره وی به موضع‌گیری اخیر سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل بود که به گفته «بهاء الحریری» برادر سعد الحریری، قصد دارد در انتخابات پارلمانی آینده لبنان در بهار آینده شرکت کند. در این چارچوب، سعد الحریری چند روز پیش تصمیم خود را مبنی بر تعلیق و کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی اعلام کرد.
موضوع انتخابات آینده لبنان در شرایطی مطرح می شود که لبنان به‌لحاظ اقتصادی در یکی از بدترین دوران تاریخ معاصر به‌سر می‌برد.آن‌گونه‌ که از خط تبلیغی برخی رسانه‌های منطقه‌ای‌ به‌ویژه آن دست از رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و امارات بر می‌آید‌، انتخابات آینده لبنان در شرایط حساس و در سایه دخالت‌های‌ آمریکایی‌ها‌ و برخی رژیم‌های‌ عربی منطقه‌ای‌ وابسته به آن برگزار خواهد شد.یکی از عمده نگرانی‌های‌ مردم لبنان درباره انتخابات آینده حضور و فعالیت آمریکا و برخی رژیم‌های‌ عربی در لبنان است.
پیش از این برخی مسئولان حزب‌الله‌ از جمله شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله‌ با هشدار درباره فعالیت‌های‌ آمریکایی‌ها‌ درباره انتخابات آینده لبنان تأکید‌ کرده بود که «آمریکا و مزدورانش در لبنان و خاورمیانه حضور دارند و این حضور آن‌ها‌ رنج و بحران مردم لبنان را تشدید کرده است و هدف آن‌ها‌ نیز بهره‌برداری‌ از وضع آن‌ها‌ در انتخابات آتی است».

بنابراین،‌ یکی از نگرانی‌های‌ گروه‌ها‌ و احزاب لبنانی از فعالیت‌های آمریکایی‌ها‌ و برخی رژیم‌های‌ عربی منطقه‌ای‌ با توجه به وضع معیشتی بحرانی مردم لبنان این است که آن‌ها‌ از هم‌اکنون فعالیت‌هایی‌ را برای بهره‌برداری‌ از وضع ناگوار اقتصادی مردم برای خرید آراء آن‌ها‌ آغاز کرده‌اند‌ و از هم‌اکنون مسموم کردن انتخابات و سلامت آن را کلید زده‌اند.
سعد الحریری در حالی از هم‌اکنون برای شرکت در انتخابات آینده لبنان آماده می‌شود‌ که وی و احزاب گروه چهارده مارس مانند «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» پس از انتخابات 2018 که نتایج آن را متناسب با سیاست‌های‌ خود نمی دیدند، بارها در برابر فعالیت‌های‌ پارلمان و دولت کارشکنی کردند و در صدد بودند تا زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را در کشور فراهم کنند تا با استفاده از دلارهای نفتی منطقه و حمایت‌های‌ تبلیغی آن‌ها‌ بستر خرید آراء را برای خود فراهم کنند.
از این رو،‌ با اعلام آمادگی الحریری برای مشارکت در واقع،‌ بازی چهارده مارسی ها به ریاست وی آغاز شده است و باید منتظر، بازهای بعدی بازی‌ها‌ و موضع‌گیری‌های متناقض آن‌ها‌ درباره انتخابات پارلمانی آینده لبنان شد که موضوع معیشتی برای آن‌ها‌ بیش از هر چیزی در اولویت قرار دارد، موضوعی که اکنون مورد بهره‌برداری‌ گروه‌ها و احزاب‌ غربگرای در لبنان قرار می‌گیرد‌.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 بهمن 1400 - 15:11:54