درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی غیر قانونی از سوریه

شنبه 9 بهمن 1400 - 11:51:22
درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی غیر قانونی از سوریه

تهران - الکوثر : «دمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان نشست شورای امنیت اظهار کرد: روسیه خواستار خروج فوری تمامی نیروهای خارجی از سوریه است که به شکل غیرقانونی در این کشور حضور دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وی گفت: کاملا واضح است که آمریکا حتی در سطح داخلی نیز با تروریسم مقابله نمی‌کند، چه برسد به اینکه بخواهد در سطح جهانی با آن مبارزه کند. به گفته پولیانسکی، مناطقی که آمریکا مستقیماً در سرقت نفت آن دخالت دارد، یک فاجعه زیست محیطی در حال رخ دادن است و این درحالی است که سازمان ملل توجهی به این مسئله ندارد. وی تصریح کرد که ما عمیقاً نگران حملات کورکورانه نیروی هوایی آمریکا در سوریه هستیم.

درخواست روسیه برای خروج نیروهای نظامی خارجی که به طورغیر قانونی در سوریه حضور دارند به طور مستقیم متوجه نیروهای آمریکایی است که در چند سال گذشته در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش و به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی در سوریه حضور پیدا کرده ، اما در عمل به جز کشتار غیر نظامیان و سرقت نفت سوریه کار دیگری انجام نمی دهند.
روزنامه نیویورک تایمز درچند گزارش به نقل از مقامات نظامی و سابق آمریکا به افشای جنایات آمریکا در کشتار غیر نظامیان در خلال بمباران های هوایی ونیز عملیات نیروهای ویژه این کشور درسوریه پرداخته است.
«لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه می گوید: مردم بی‌دفاع و غیرنظامی دائماً تحت عنوان "خسارات جانبی" در طول عملیات نظامی آمریکایی‌ها، نه‌تنها در سوریه، بلکه در عراق و افغانستان نیز قربانی حملات آنها شده‌اند.»

اقدامات جنایتکارانه آمریکا در سوریه در یک دهه اخیر اساسا اقداماتی حساب شده و هدفمند بوده است. آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما از سال 2011به حمایت از گروههای تروریستی در سوریه با هدف سرنگونی دولت قانونی بشار اسد وتضعیف محور مقاومت پرداخت .در مرحله بعد  دولت اوباما به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش که خود پایه گذار و حامی اصلی آن بود ، عملیات هوایی و زمینی را در سوریه از سال 2014 آغاز و به استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور پرداخت. سپس دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن حفظ حضور نظامی غیرقانونی امریکا در سوریه به بهانه مبارزه با داعش ،عملا اقدام به اشغال بخش هایی از خاک سوریه و غارت نفت این کشور پرداخت . نیروهای آمریکایی در مناطق شرق سوریه که محل میادین و تاسیسات گازی و نفتی این کشور است حضور داشته و نفت سوریه را به یغما برده و از طریق خاک ترکیه آن را خارج می کنند.

اکنون نیز دولت بایدن بی اعتنا به اصول و موزین بین المللی مانند حق حاکمیت و نیز تمامیت ارضی سوریه و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل ، به انجام حملات هوایی در این کشور جنگزده تداوم بخشیده است. بایدن همان سیاست زورمدارانه ترامپ را در قبال محور مقاومت و سوریه دنبال می کند.
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره حملات هوایی ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش در سوریه اعلام کرد ما برای این عملیات از کسی کسب اجازه نمی‌کنیم. وی تاکید کرد که ما برای استفاده از نیرو‌ها در هیچ مکانی کسب اجازه نمی‌کنیم. این در حالی است که اصرار آمریکا بر تداوم حضور نظامی در سوریه با واکنش های مخالف در عرصه بین المللی مواجه شده است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دسامبر 2021 اعلام کردکه آمریکایی‌ها به صورت غیرقانونی به حضور نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهند.مسکو معتقد است که واشنگتن نه فقط به به مانع تراشی در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه می دهد، بلکه از گروه‌های تروریستی استفاده ابزاری کرده و آنها را به نبرد علیه دولت قانونی سوریه  تحریک می‌کند.

حضور نظامی آمریکا در سوریه وعملیات نظامی آن با توجه به مخالفت های مکرر دولت قانون این کشور اقدامی غیر قانونی وبرخلاف موازین وقوانین بین المللی به ویژه نقض منشور سازمان ملل و نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 بهمن 1400 - 11:50:51