امیرعبداللهیان:

درباره مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع بندی نرسیده‌ایم

سه شنبه 5 بهمن 1400 - 10:29:37
درباره مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع بندی نرسیده‌ایم

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها مکررا برای مذاکره درخواست دارند، اما در جمع‌بندی‌های خود هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیرعبداللهیان گفت: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه اش این باشد که گفت‌وگویی را با آمریکا داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم.

وزیر خارجه این سخنان را در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان عنوان کرد. 

به گفته امیرعبداللهیان، «آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند، اما ما در جمع بندی خود به این نقطه نرسیدیم. آن‌ها از طریق برخی همسایگان ما به صورت غیرمکتوب پیغام مذاکره مستقیم برای ما ارسال کرده‌اند. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق هماهنگ‌ کننده گفتگوهای وین و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.»

امیرعبداللهیان گفت: آنچه درخصوص مذاکرات وین برای ما اهمیت دارد این است که مردم هنگامی در جریان جزئیات قرار بگیرند که در میز مذاکرات به نتیجه مشخصی رسیده باشیم. امیدوارم به آن نقطه نزدیک شویم.

امیرعبداللهیان در خصوص روابط با عربستان هم گفت: ما راه را برای عربستان باز گذاشته‌ایم هر زمان عربستان تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت طبیعی برگرداند از بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی و حتی توسعه روابط استقبال می‌کنیم. 

به گفته وزیر خارجه، این که چه زمانی سفارتخانه‌‌های دو کشور باز شود اکنون عربستان باید تصمیم بگیرد. از دور جدید گفت‌وگو‌ها استقبال می‌کنیم و هم مایلیم اشاره کنیم که گفت‌وگو‌های طولانی لازمه بازگشت روابط به حالت عادی به تنهایی نیست بلکه اتخاذ تصمیم سیاسی یک ضرورت است.

امیرعبداللهیان گفت: در دولت جدید این تصمیم را اتخاذ کرده‌ایم که عربستان هر زمان به جمع بندی رسید می‌تواند به بازگشت روابط با ایران به حالت طبیعی اقدام لازم را به عمل بیاورد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 5 بهمن 1400 - 10:29:22

دسته بندی :