رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز زن و مقام مادر؛

حضرت زهرا (س) منشأ همه خیرات عالم است

یک شنبه 3 بهمن 1400 - 15:32:21
حضرت زهرا (س) منشأ همه خیرات عالم است

تهران - الکوثر : سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در همه ادیان ابراهیمی، مورد احترام و برای همه انسان‌ها الگو و منشأ همه خیرات در عالم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت روز زن در سالن اجلاس سران، با تبریک میلاد دخت نبی اکرم (ص)، حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها (روز زن) اظهار داشت: امروزه در دنیا تلاش می‌کنند که حضرت زهرا (س) به‌ عنوان الگو برای جوانان شناخته نشود.
او گفت: تمدن فاطمی می‌تواند نجات‌بخش انسان امروز باشد و ما باید به دنبال این تمدن باشیم.
سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه شخصیت فاطمه اطهر (س) را باید شناخت و برای شناخت آن باید از وجود حضرت فاطمه و خدای او کمک گرفت، افزود: اگر فاطمه اطهر (س) شناخته شود، درک لیله القدر طبق آنچه در حدیث معروف فرات کوفی است، در گرو معرفت به صدیقه طاهره (س) است.
رئیس جمهور با بیان اینکه حضرت زهرا (س) یک جایگاه ملکوتی دارد که شناخت آن جز برای اولیا خدا امکان ندارد، گفت: نام‌های مقدس او هم که در روایات آمده نمی‌دانیم به چه معناست و حقیقت این اسامی را نمی‌شناسیم. انسیه، حورا، ام ابیها، لولا فاطمه لما خلقتکما، حجت الله علینا یعنی چه؟ این اسامی و صفات و جایگاه ملکوتی جایگاه بسیار بلندی دارند. 
وی افزود: شخصیت فاطمه (س) دست یافتنی است. آنچه از سیر و سلوک فاطمی در دسترس ماست باید توجه کنیم و خطبه‌های ایشان را بفهمیم و بشریت به آن عمل کند.


رئیس جمهور اضافه کرد: خطبه ایشان چهار محور اساسی قرآن، علی (ع)، عدالت و انسان و نجات انسان را در برمی گیرد. اگر همه ابعاد این خطبه جامع فاطمی مطالعه شود، راه فاطمی زندگی کردن را خواهیم آموخت.
رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: فاطمه (س) در دوران کودکی، فاطمه (س) بعد از رحلت مادر مکرمه، فاطمه (س) در کنار پدر در شعب ابی‌طالب، فاطمه (س) در کنار امیرالمؤمنین، فاطمه (س) و تربیت حسنین و زینبین، فاطمه (س) و دفاع از دین و ولایت، فاطمه (س) و دفاع از رسالت رسول (ص) و ولایت ولی (ع)، فاطمه (س) و جهاد تبیین و روشنگری، فاطمه (س) و کنار زدن نقاب از چهره نفاق. فاطمه (س) و شناساندن دوست و دشمن. همه ابعاد زندگی و سیره فاطمه (س) پیش رو است. 
رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه خداوند روی سن انسانیت به عنوان نمونه زن کمال یافته معرفی می‌کند، فاطمه (س) مقام عالی دارد که معرفت به فاطمه (س) آنچه در دسترس ما است، باید شناخته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه حضرت زهرا (س) یک هدیه ملکی فدک از پیامبر (ص) و یک هدیه ملکوتی همان تسبیحات را به اذن پروردگار دارد، گفت: تسبیحات در زندگی انسان نقش فراوانی دارد. فرزندانتان را به تسبیحات ملتزم کنید، یعنی محورشان در زندگی خدا باشد و خدایی عمل کنند تا در این عالم دچار انحطاطات نشوند و کجی اخلاق آنان را نگیرد.

وی افزود: سالم و سلامت زندگی کردن و زندگی فردی و اجتمای باید در گرو آنچه باشد که خداوند فرموده است. این گنجینه ارزشمند را خداوند از لسان پیامبر (ص) به فاطمه (س) مرحمت کرد.
رئیس جمهور گفت: همه هستی و عالم در این تسبیحات قرار داده شده است. شناخت این شخصیت بزرگ امروز وظیفه است. چه بسا ایشان در همه ادیان ابراهیمی مورد احترام و الگو و منشأ همه خیرات در عالم است. منشأ همه اندیشه خیر و اخلاق پسندیده فاطمه زهرا (س) است، اما امروز نمی‌خواهند فاطمه (س) شناخته شود و الگوی زنان و جوانان، فاطمه (س) باشد و در عالم بسیار تلاش می‌کنند که انسان از باور و فرهنگ خود دور شود.
وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم این فرهنگ تمدن‌ساز فاطمه اطهر (س) و تمدن فاطمی و فرزندان ایشان، امروز می‌تواند نجات‌بخش معاصر باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نشست‌های مربوط به زن در دنیا به دنبال فهم گم‌گشتگی هستند، گفت: طبق این نشست‌ها اول باید فهم گم‌گشتگی زنان را داشته باشیم. عمده محور نشست‌های اروپا و پکن و اسناد دنیا این است که گم‌گشتگی زنان را فهم کنیم، چون نگاه ابزاری به زن دارند. با یک حرکت جمعی برای کسانی که موضوع زن مهم است، بررسی می‌کنند که برای حل آن، چه قدمی بردارند، اما در اسلام سخن از پیشگیری از گم‌گشتگی، خشونت و صدماتی است که فرد، خانواده و نقش اجتماعی زن را دچار آسیب می‌کند که اصلا زنی به این گم‌گشتگی در هویت مبتلا نشود.
وی افزود: مسأله اصلی زنان ما تکریم واقعی از مقام زن و هویت زنانه آنها است. تا وقتی نگاه به این هویت واقعی که خدا در وجودش گذاشته که در کمالات تفاوتی با مرد قائل نشده، نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق باشیم. در راه رسیدن به کمالات عالی انسانی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، توجه به این هویت و صیانت و پاسداری از زن و تلاش برای ارتقای شخصیت زن در خانواده و اجتماع، بسیاری از این آسیب‌ها را حل می‌کند.
رئیس جمهور، مهم‌ترین چالش انسان را نشناختن حقوق و مسئولیت خود دانست و گفت: شناخت‌نداشتن از حقوق زنان، از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. زنان باید بداند حق و تکلیفشان چیست. هر جا حقی وجود دارد، تکلیفی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 3 بهمن 1400 - 15:32:12