جنایت سعودی در حمله به بازداشتگاهی در صعده؛ اهداف ، واکنش‌ها و تبعات

یک شنبه 3 بهمن 1400 - 10:47:19
جنایت سعودی در حمله به بازداشتگاهی در صعده؛ اهداف ، واکنش‌ها و تبعات

تهران - الکوثر : جنگنده‌های سعودی با حمله به بازداشتگاهی در استان صعده در شمال یمن دست کم 77 نفر را کشته و حدود 230 نفر را زخمی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با آغاز سال 2022 جنگ یمن شاهد درگیری بیشتر میان یمنی‌ها با سعودی‌ها و اماراتی‌ها است. اماراتی‌ها یک کشتی حامل تسلیحات را به سمت یمن روانه کردند که این کشتی در آب‌های یمن توسط نیروی دریایی دولت نجات ملی توقیف شد. این اقدام یمنی‌ها یک شکست مهم برای ائتلاف سعودی در جنگ بود.

یمنی‌ها پیش از این در چند نوبت به امارات درباره مشارکت در جنگ هشدار داده بودند و پس از اقدام ابوظبی در ارسال کشتی حامل سلاح، یمنی‌ها نیز عملیات طوفان را ضد ابوظبی انجام داده و یک منطقه صنعتی و فرودگاه ابوظبی را با پهپاد و موشک هدف قرار دادند که چند کشته و زخمی داشته است. 

در سومین تقابل، سعودی‌ها بامداد 21 ژانویه به بازداشتگاهی در استان صعده حمله کردند که یک جنایت آشکار بود. در این حمله جنگنده‌های سعودی دست کم 77 نفر کشته و 230 نفر زخمی شدند که تقریباً همگی غیرنظامی بودند. 

سعودی‌ها با این حمله دو هدف را پیگیری کردند. 

سعودی‌ها تلاش کردند با این حمله انتقام عملیات طوفان یمنی‌ها ضد ابوظبی را بگیرند. در واقع، تلاش ریاض در قالب این حمله این بود که نشان دهد همچنان میان عربستان و امارات در جنگ علیه یمن همسویی وجود دارد و به نوعی همکاری بیشتر امارات را در این جنگ به دست آورد. 

از سوی دیگر سعودی‌ها این حمله را با هدف هشدار دادن و ایجاد هراس نزد یمنی‌ها انجام دادند و تلاش کردند این پیام را منتقل کنند که ادامه حمله‌های یمنی‌ها علیه عربستان یا امارات با واکنش محکم آنها مواجه خواهد شد. در همین راستا، «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که هدف ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از جنایت‌های روزهای اخیر به وحشت انداختن یمنی‌هاست.

موضوعی که درباره حمله سعودی‌ها به صعده و مناق دیگر یمن وجود دارد، انفعال نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های غربی است. در حالی که حمله دوشنبه گذشته یمنی‌ها به ابوظبی با واکنش محکم شورای امنیت و قدرت‌های غربی مواجه شده و انصارالله را محکوم کرده بودند، حمله سعودی‌ها به غیرنظامیان واکنش جدی نداشته است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری بدون اشاره‌ به حمله ائتلاف سعودی، نوشت: «تشدید درگیری‌ها و حملات در سراسر یمن باید پایان یابد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به یک راه‌حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه متعهد شوند. مردم یمن شایسته زندگی در صلح و تعیین آینده خود هستند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بدون محکوم کردن جنایت سعودی، به همه طرف‌های جنگ یمن یادآور شد که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع است. دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات فوری، موثر و شفاف در مورد این حملات و پاسخگویی شد.

بدون تردید چنین واکنش‌های انفعالی و حتی حمایت‌آمیزی سبب این شد که هفتمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن رو به پایان باشد. در چنین شرایطی، یمنی‌ها تنها راه مقابله با این جنایت‌ها را پاسخ قاطع می‌دانند. «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در این خصوص ضمن بیان این نکته که «این کشورها هر چقدر هم مرتکب جنایت شوند، ملت یمن سر تسلیم فرو نمی‌آورد»، تاکید کرد: «جنایتکارانی که این جرایم را مرتکب می‌شوند، پشیمان خواهند شد.» 

بنابراین، با توجه به شکست راهکار دیپلماسی باید منتظر شدیدتر شدن تقابل یمنی‌ها با سعودی‌ها و اماراتی‌ها بود. در همین راستا نیز سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شرکت‌های خارجی که در امارات حضور دارند، خواست از این کشور خارج شوند تا حمله‌های یمنی‌ها موجب خسارت مالی به آنها نشود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 3 بهمن 1400 - 8:23:24