تعویق اجلاس اتحادیه عرب در پی اختلافات کشورهای عربی

شنبه 2 بهمن 1400 - 11:4:9
تعویق اجلاس اتحادیه عرب در پی اختلافات کشورهای عربی

تهران - الکوثر : دیپلمات‌های عربی خبر دادند، در پی اختلافات شدید کشورهای عربی بر سر مسائل مختلفی از جمله حضور سوریه، اجلاس این اتحادیه به تعویق افتاده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، منابع دیپلماتیک روز جمعه اعلام کردند، الجزایر به عنوان میزبان نشست آتی اتحادیه عرب با مشکلاتی جدی مواجه شده است.

«حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان سفرش به الجزایر اخیرا به خبرنگاران گفته بود، نشست اتحادیه عرب اواخر مه یا ابتدای ژوئن تشکیل خواهد شد.

یک دیپلمات اتحادیه عرب درباره علت تعویق اجلاس گفت، پس از شکست تمام تلاش‌ها برای برگزاری نشستی که بتواند توان دیپلماتیک [الجزایر] را به نمایش بگذارد، دیگر این کشور انگیزه‌ای برای میزبانی اجلاس ندارد آن هم در شرایطی که الجزایر در تلاش بود خود را به عنوان یک قدرت مؤثر منطقه‌ای با دیپلماسی قوی و قادر به ایجاد راه‌حل برای بحران‌های منطقه، مطرح کند.

«رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر در سفر اخیر خود به عربستان سعودی، امارات متحده عربی ، مصر و قطر در ایجاد یک چشم‌انداز برای مشارکت مؤثر کشورهای شاخص عربی در اجلاس اتحادیه ناکام مانده است.

منبع مذکور افزود، از جمله مهم‌‌ترین اختلافاتی که الجزایر به آن برخورده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی اتحادیه عرب است چراکه عربستان، آمریکا و قطر با این گام مخالفت می‌کنند.

اتحادیه عرب در سال 2011 و در پی آغاز بحران در سوریه، تحت فشارهای امارات و عربستان عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق و بیشتر کشورهای عربی نیز با بستن سفارتخانه هایشان، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کردند. 

اکنون با پیروزی دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بر تروریست ها و شکست توطئه عربی- غربی در این کشور، اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای عربی و منطقه در تکاپو برای از سرگیری روابط و بازگشایی  سفارتخانه هایشان در دمشق هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 2 بهمن 1400 - 11:4:1