ادامه تعلل غربی ها در مذاکرات وین

چهار شنبه 22 دی 1400 - 10:16:52
ادامه تعلل غربی ها در مذاکرات وین

تهران - الکوثر : مذاکرات درباره لغو تحریم های ایران در وین در حالی ادامه دارد که طرف های غربی به ویژه آمریکا هنوز اراده سیاسی لازم را برای حصول توافق نشان نداده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در دو روز اخیر مذاکرات به صورت فشرده و پیاپی میان "علی باقری" رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و مذاکره‌کنندگان گروه 1+4  ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) ادامه یافت و علاوه بر جلسات جداگانه مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان روسیه، چین ، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ، نشست‌های کارشناسی نیز برگزار و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث و تبادل نظر شد .

افزایش تحرکات هیات‌های شرکت کننده در مذاکرات وین، یکی از دلایلی است که نشان می دهد روند مذاکرات رو به جلو و در برخی موارد اختلافی، پیشرفت هایی صورت گرفته است .

"میخائیل اولیانوف" مذاکره کننده ارشد روسیه در وین روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: با توجه به برخی گمانه زنی ها نیاز به شفاف سازی وجود دارد. گفت و گوهای وین بر حسب ضرورت با "ساختارهای متفاوت" برگزار می شود.

با وجود برخی پیشرفت‌ها در روند مذاکرات، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه از سوی طرف های غربی و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مساله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها است؛ طرف های غربی از یکسو از جدول و محدودیت زمانی برای ادامه گفت و گوها سخن می گویند و از سوی دیگر با تغییر مداوم رویکردهای خود و در نظر نگرفتن پیشرفت های کنونی، موجب وقفه و کند شدن مذاکرات می شوند .

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه بامداد چهارشنبه ادعا کرد ایران و قدرت‌های جهانی با وجود پیشرفت‌هایی که در پایان ماه دسامبر در مذاکرات رخ داد، هنوز از هرگونه توافقی برای احیای برجام دور هستند.

این درحالی است که ایران با ابتکارات و پیشنهادت شفاف در مذاکرات حاضر شده و اعلام کرده است هرگز از خطوط قرمز و خواسته‌های اصولی خود چشم پوشی نخواهد کرد و اگر طرف مقابل اراده جدی برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو موثر تحریم‌ها داشته باشد، زمان دست یابی به توافق نهایی، کوتاه‌ تر خواهد بود.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران درباره لزوم جدیت غربی ها برای به نتیجه رسیدن رایزنی ها تصریح کرده است : ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

نقش مخرب رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات وین

از ابتدای مذاکرات وین، رژیم صهیونیستی که مخالف لغو تحریم های ایران است دائما مشغول اتخاذ مواضع تهدیدآمیز در قبال هرگونه توافق احتمالی با ایران  است. "نفتالی بنت" نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه بار دیگر خشم خود از مذاکرات وین و احتمال حصول توافق در جریان آن را ابراز کرد و گفت : هرگونه توافقی با ایران برای این رژیم الزام آور نخواهد بود.

سکوت کشورهای غربی طرف برجام در برابر چنین تهدیداتی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین ادعای تلاش برای احیای توافق سال 2015 و هماهنگی مداوم با رژیمی که  دائما از عدم تعهد به توافق و احتمال اقدام یکجانبه برای نابودی آن سخن می‌گوید، می تواند نشان دهنده عدم حسن نیت واقعی این کشورها در مذاکرات ارزیابی شود.

بنابراین هرگونه همراهی طرف های غربی برجام با رژیم صهیونیستی، بر روند کنونی گفت‌وگوها که به گفته هیات های مذاکره کننده ، روندی مثبت را طی می کند، اثری مخرب خواهد داشت و جدیت طرف‌های غربی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را نیز زیر سوال خواهد برد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 22 دی 1400 - 10:16:43