ابعاد اعلام پایان ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق

پنج شنبه 9 دی 1400 - 18:46:46
ابعاد اعلام پایان ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق

تهران - الکوثر : مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز گذشته در توییتی نوشت: «ماموریت‌های نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی آمریکا در کشور به پایان رسیده است و تمامی نیروها و تجهیزات نظامی آن‌ها از عراق خارج شدند.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، الکاظمی افزود: «بر اساس نتایج گفت وگوهای راهبردی، نقش نیروهای ائتلاف در عراق به مشاوره و پشتیبانی محدود شده است.»

نظامیان آمریکایی از سال 2003 وارد عراق شدند. جنگ علیه رژیم بعثی و سرنگونی آن به عاملی برای حضور نظامیان آمریکایی در عراق تبدیل شد. در حدود 19 سال گذشته، طی چند نوبت دولت، پارلمان، مردم و گروههای عراقی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شدند که از جمله در سال 2011 این اتفاق رخ داد و شمار زیادی از نظامیان آمریکا از عراق خارج شدند. با این حال، تهاجم داعش به عراق در سال 2014 بار دیگر به بهانه‌ای برای حضور نظامیان آمریکا در عراق تبدیل شد و این بار این حضور در قالب نیروهای ائتلاف ضد داعش رخ داد. 

با شکست داعش در عراق در سال 2017، درخواست‌هایی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق مطرح شد، اما این درخواست‌ها چندان جدی نبود. اقدام جنایتکارانه دولت آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید حاج ابومهدی المهندس، نائب رئیس پیشین سازمان حشد الشعبی عراق در بامداد سوم ژانویه 2019 سبب شد موضوع خروج نظامیان آمریکایی در سطح گسترده‌ای مطرح شود. 

پارلمان عراق روز 5 ژانویه یعنی دو روز پس از ترور سرداران مقاومت، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. مخالفت آمریکا با این مصوبه سبب افزایش درگیری میان گروههای مقاومت عراق و نظامیان آمریکایی شد و نهایتاً گفتگوهای مجددی از ژوئن 2020 میان طرفین درباره نظامیان آمریکایی انجام شد. نهایتاً نیز بغداد و واشنگتن 26 ژوئیه، درادامه گفتگوهای راهبردی توافق کردند که تمام نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال 2021 از عراق خارج شوند.

اگرچه اکنون خبر خروج کامل نظامیان آمریکایی اعلام شد، اما در این خصوص چند نکته مهم وجود دارد.

اول اینکه؛ خروج نظامیان آمریکایی از عراق شبیه خروج آنها از افغانستان نیست زیرا در افغانستان نظامیان آمریکایی به طور واقعی خارج شده و تحت هیچ عنوانی در این کشور باقی نماندند، اما در عراق وضعیت به گونه دیگری است. بخشی از نظامیان آمریکایی که ظاهراً شمار آنها بیش از 2 هزار نفر است در قالب مستشاری و نیروهای آموزش دهنده به نظامیان عراقی در این کشور باقی می‌مانند. بنابراین، خروج کامل از عراق رخ نداه است.

دوم اینکه؛ باقی ماندن نظامیان آمریکایی به صورت مستشاری سبب می‌شود که درگیری‌ها میان گروه‌های عراقی و این نظامیان همچنان ادامه داشته شد اگرچه ممکن است از میزان درگیری‌ها کاسته شود. در همین راستا، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق در بیانیه‌‌ای بر لزوم خروج نیروهای رزمی خارجی (همه انواع و اقسام آن) از عراق در پایان سال 2021 تاکید و اعلام کرد ما حضور رزمی نیروهای بیگانه تحت هر نام و بهانه‌ای را بعد از این تاریخ نخواهیم پذیرفت. وی همچنین تاکید کرد باید همه پایگاه‌ها و مراکز نظامی عراقی به خصوص پایگاه حریر و عین الاسد که تحت اختیار نیروهای خارجی بود، پس از 31 دسامبر به ارتش عراق و یا دستگاه‌های امنیتی تحویل داده شود و باید حاکمیت کامل عراق بر حریم هوایی خود تحقق یابد. این موارد نشان می‌دهد داستان نظامیان آمریکایی در عراق همچنان ادامه دارد. 

سوم اینکه؛ حتی اگر همه نظامیان آمریکایی از عراق خارج نشده باشند و بخشی با عنوان نیروی مستشاری در این کشور باقی بمانند، خروج بخشی از این نیروها نیز برای دولت و مردم عراق یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. پیام این پیروزی این است که مردم عراق خواستار استقلال و احترام به حاکمیت این کشور توسط قدرت‌های غربی به خصوص آمریکا هستند. این پیروزی مهم در آستانه دومین سالروز شهادت فرماندهان مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 دی 1400 - 18:41:40