مسجد وزیر خان لاهور، نمادی از معماری ایرانی در شبه قاره

جمعه 3 دی 1400 - 17:43:38
مسجد وزیر خان لاهور، نمادی از معماری ایرانی در شبه قاره

مسجد وزیر خان مربوط به قرن هفدهم در شهر لاهور پاکستان واقع‌شده و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این شهر محسوب می‌شود. این مسجد در زمان امپراتور مغول شاه جهان در مدت هفت سال به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

تهران- الکوثرمسجد وزیر خان، معماری در بافت قدیمی لاهور که نگاه هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. بنایی که یکی از معماری‌های دوران شاه جهان پادشاه گورکانی است که طی چهار قرن گذشته میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. این مسجد به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های تاریخی پاکستان، به سبک معماری مغول و بدست هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

آجر نمای رو به بیرون مسجد با کاشی کاری به سبک ایرانی پوشیده شده و نوشته‌هایی به زبان فارسی بر روی در و دیوار این بنا نشان از تاثیر فرهنگ ایرانی در این منطقه دارد. ساخت این مسجد حدود ۷ سال طول کشیده و این بنای تاریخی در سال ۱۹۹۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.


معماری مسجد وزیر خان:
مسجد هم در داخل و هم در بیرون، با نقاشی و کاشی کاری‌های زیبا به رنگ‌های آبی، سبز، نارنجی، زرد و بنفش تزیین‌ شده است. منطقه‌ای که مسجد در آن واقع شده است نیز یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط در لاهور است.

مسجد وزیر خان برای آرایه‌های استادانه‌اش که از مناطق مختلف تأثیر گرفته‌است معروف است، با اینکه دیگر آثار تاریخی در لاهور از دوره شاه جهان از کاشی-کاریهای پیچیده برخوردارند اما هیچ‌کدام قابل قیاس با مسجد وزیر خان نیستند.

ورودی مسجد یک دروازه بزرگ به سبک تیموری است که به میدان کوچک شهری باز می‌شود. ایوان دارای دو بالکن کوچک است. بالای ایوان به عربی شهادتین نوشته شده‌است. دو طرف ایوان هم با کاشی کاری در هم پیچیده دو رباعی به فارسی به خط محمدعلی خوشنویس که شاگرد میان میر بود نوشته شده‌است.

بعد از عبور از دروازه و هشتی، حیاط قرار دارد. حیاط ۱۳۰ فوت در ۱۶۰ فوت است، دورتادور حیاط رواقی قوس دار وجود دارد و سطح حیاط از آجر پوشیده شده‌است که از ویژگی‌های معماری ایرانی مساجد است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


جمعه 3 دی 1400 - 12:21:17

پربازدیدها