مخالفت آمریکا با قطعنامه ضد نژاد پرستی سازمان ملل

جمعه 26 آذر 1400 - 18:23:5
مخالفت آمریکا با قطعنامه ضد نژاد پرستی سازمان ملل

تهران - الکوثر : مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن همه اشکال نژاد پرستی محکوم شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این قطعنامه که به پیشنهاد روسیه و بیش از ۳۰ کشور دیگر بود، با ۱۳۰ رای موافق، 2 رای مخالف و ۴۹ رای ممتنع به تصویب رسید.آمریکا و اوکراین به این قطعنامه رای منفی و متحدان آمریکا نیز عمدتا به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه در راستای مبارزه با تکریم نازیسم، نئونازیسم و رویه‌های دیگری که منجر به پیدایش اشکال جدید نژادپرستی، تبعیض‌های نژادی، بیگانه‌هراسی و نابردباری می‌شود، مطرح شد.این قطعنامه از کشورهای عضو می‌خواهد تمامی اشکال تبعیض نژادی را از طریق تمام روش‌های مناسب از جمله قانونگذاری از بین ببرند.
روسیه از مدت ها قبل با اوکراین و سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی بر سر حمایت از افراد و سازمان‌های مرتبط با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مناقشه داشته است.

بهانه واشنگتن برای مخالفت با این قطعنامه مغایرت آن با متمم اول قانون اساسی آمریکا مبنی بر آزادی بیان است. هر چند تبعیض نژادی در جهان غرب همواره وجود داشته، اما آمریکا به عنوان سردمدار بلوک غرب در صدر تمام کشور های جهان از لحاظ وجود انواع  واشکال نژاد پرستی است.در واقع مساله تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور محسوب می شود.
مساله تبعیض نژادی در آمریکا کشوری که خود را پیشرو حقوق بشر و آزادی قلمداد می کند بیش از سایر کشورهای غربی نهادینه و مساله آفرین شده است. نکته جالب اینکه جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در راستای شعار کلی این حزب مدعی مقابله با نژاد پرستی و  تبعیض نژادی است .در حالی که رای منفی  آمریکا به قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت نژاد پرستی پرده از رویکرد واقعی دولت آمریکا در حمایت از نژاد پرستی بر می دارد. 
مساله تبعیض نژادی و اعمال خشونت پلیس علیه سیاه پوستان که در گفتار رسمی ازآنها به عنوان آمریکایی آفریقایی‌تبار یاد می شود و حدود 14 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند به معضلی نهادینه در جامعه آمریکا تبدیل شده است .
«علیرضا رضاخواه» کارشناس سیاسی می گوید: نژاد پرستی، یک مسئله ریشه دار، تاریخی و حتی بخشی از هویت فرهنگی آمریکا است. در واقع  تبعیض نژادی، آموزشی ، شغلی ، اجتماعی ونیز اعمال خشونت علیه سیاه پوستان ، به رویه ای عادی تبدیل شده است. سیاه پوستان در تاریخ سه قرنی آمریکا همواره آماج برده داری ، سوء استفاده های گسترده ، کشتار ها و خشونت های بی حد بوده اند. به رغم اینکه جنبش حقوق مدنی سیاهان در دهه 1950 موجی را در زمینه احقاق حقوق آنها و رفع تبعیض ها موجب شد، با این حال واقعیت جامعه کنونی آمریکا حاکی از تداوم تبعیض نژادی در ابعاد و جنبه های مختلف علیه آنان است. از جمله مظاهر این مساله که در سالهای اخیر بسیار پر رنگ شده ، خشونت بی حد وحصر پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان است. نگاهی به آمارها نشان می دهد که قربانیان اصلی خشونت پلیس آمریکا را رنگین پوستان به ویژه سیاه پوستان تشکیل می دهند و همین مساله از دلایل اصلی اعتراضات و شورش هایی است که هر از چند گاهی در یکی از شهرهای آمریکا رخ می دهد. منشاء این خشونت به وجود لایه های عمیق نژاد پرستی در جامعه آمریکا بر می گردد .به گفته باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا : نژاد پرستی در «دی.ان.ای» آمریکائی ها است .

تفکر آمریکایی اساسا مروج نژاد پرستی آشکار وپنهان و تحقیر رنگین پوستان و تلقی آنها به عنوان شهروندان درجه دو است. در واقع در برهه کنونی با گسترش روزافزون جنبش هاو گروه های سفید پوست برتر پندار در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا ، سیاه پوستان و لاتین تبارها بیش از پیش در معرض خشونت و تبعیض نژادی قرار گرفته اند.این معضل در دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ابعاد گسترده ای یافت و منجر به شکل گیری «جنبش جان سیاهان مهم است» شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 26 آذر 1400 - 18:18:35