تاکید طالبان بر شناسایی این گروه از سوی کشورهای اسلامی

شنبه 20 آذر 1400 - 20:33:31
تاکید طالبان بر شناسایی این گروه از سوی کشورهای اسلامی

تهران - الکوثر : دولت طالبان به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این گروه در افغانستان را از سوی سازمان همکاری اسلامی خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان با اشاره به وجود روابط این گروه با کشورهای اسلامی، ازاعضای سازمان همکاری اسلامی خواست درنشست آینده خود ازحکومت طالبان در افغانستان حمایت کنند و آن را به رسمیت بشناسند.

این در حالیست که شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان چندی قبل گفته بود که سازمان همکاری اسلامی ،نشستی  فوق‌العاده درباره افغانستان برگزار خواهد کرد و خواستار تلاش برای جلوگیری از فرورفتن بیشتر افغانستان در بحران اقتصادی و بشری خواهد شد.

گفته می شود که نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی با دعوت از هیئت‌های اتحادیه اروپا و گروه پنج متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین ۱۹ دسامبر در اسلام آباد برگزار می‌شود.

درخواست سخنگوی دولت طالبان از کشورهای اسلامی برای شناسایی رسمی این گروه به عنوان حاکمیت جدید در افغانستان،در ادامه تلاش های طالبان برای خروج از انزوای سیاسی از زمان قدرت گرفتن  و تسلط  براین کشور در 15 اوت 2021 است.

با وجود آنکه بارها وبارها مقامات مختلف دولت طالبان ازجامعه جهانی خواسته اند تا این گروه را به رسمیت بشناسند اما تاکنون هیچ کشوری حاکمیت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

وجود یک تصویرتاریخی ازرفتارها واقدامات افراطی ازطالبان دردوره جنگ افغانستان دربین کشورهای جهان وهمچنین عدم اراده جدی این گروه برای اعتماد سازی در داخل از طریق تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و همچنین احترام به آزادی های فردی، اجتماعی، رسانه ها و حقوق جامعه زنان موجب شده تا جامعه جهانی در تصمیم برای شناسایی رسمی طالبان به عنوان حاکمیت جدید در افغانستان بیش ازگذشته با تردید مواجه باشد. 

کشورهای اسلامی نیز ازاین قاعده کلی مستثنی نیستند ودرخصوص به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان،همچنان منتظر رویه های اصلاحی این گروه هستند تا بتوانند درباره شناسایی رسمی طالبان تصمیم گیری کنند.

با توجه به آنکه بر اساس رفتار طالبان در افغانستان،این برداشت وجود دارد  که این گروه همچنان در تلاش برای برقراری امارت اسلامی که در آن جمهوریت ومراجعه با آرای مردم تاثیری نخواهد داشت و حقوق اقلیت های مذهبی به خصوص شیعیان نیزدر این چارچوب بشدت با ابهام مواجه است،کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در به رسمیت شناختن طالبان نگرانی و تردید دارند.

نگرانی کشورهای اسلامی آنست که طالبان در لوای برقراری حکومت اسلامی در افغانستان،ضمن نادیده گرفتن حقوق سایر گروه ها و اقوام این کشور را به سمت نوعی حکومت اقتدارگرایانه پیش ببرد که حاکمیت خود را از طریق زور به مردم تحمیل کند که این مسئله با آنچه که مکتب تعالی بخش اسلام درباره حقوق متقابل مردم و حاکمیت وجود دارد در تعارض خواهد بود.

بنابراین،دولت طالبان برای شناسایی رسمی این گروه توسط جامعه جهانی از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید به گونه ای اعتماد سازی کند که طبق ان همه اقوام در عرصه قدرت در این کشور مشارکت کنند ودستکم براساس قانون اساسی موجود و همچنین کنسوانسیون های حقوق بشری،حقوق همه مردم  به خصوص اقلیت ها در افغانستان رعایت شود. 

بنابراین تا زمانی که طالبان در مسیر اصلاح سیاست ها  و رویه های حکومتداری در افغانستان قرارنگیرد و در داخل و خارج این کشور اعتماد سازی نکند،دسترسی به مطالبه شناسایی رسمی از سوی جامعه جهانی دشوار و تا حدی غیر ممکن خواهد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 20 آذر 1400 - 20:0:54