طلای سبز حلب؛ سوغاتی چهار هزار ساله

جمعه 19 آذر 1400 - 17:1:4
طلای سبز حلب؛ سوغاتی چهار هزار ساله

هر کس که به حلب سفر می‌کند باید صابون این منطقه را به تنش بزند. داستان روغن «غار» حلب به ۴ هزار سال پیش باز می‌گردد.

تهران- الکوثر یکی از صابون های منحصر به فرد که از روغن زیتون و به صورت دستی تهیه می شده با نام صابون شامی قرن ها است که مطرح است. این صابون سوغاتی شهرحلب سوریه محسوب می شود  و به علت تهیه این صابون از روغن زیتون، این صابون را با نام صابون زیتون هم می شناسند. ابزار‌های ساخت این صابون سبزرنگ بسیار ساده است؛ از اینرو این صابون طلای سبز حلب به شمار می‌رود.

کارخانه زنابیلی یکی از کارخانجات مشهور تولید صابون در حلب است که سابقه آن به دویست سال پیش بازمی‌گردد. این کارخانه در زمان جنگ به منطقه‌ای برای درگیری تبدیل شده بود. از اینرو مجبور شد فعالیت‌های خود را تعطیل کند. اما امروز و پس از آزادسازی این مناطق کارخانه زنابیلی بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته و به دنبال بازاریابی محصولاتش در بازار‌های بین‌المللی است. بازار‌هایی که پیشتر هم در دست این کارخانه بود.
این صابون‌ها به شکل‌ها و عطر‌های مختلف تولید می‌شوند، تا نیاز بازار را تامین کنند.
حلب توانست منازل مردم اروپا و کشو‌های جهان را با صابون خود فتح کند از اینرو تلاش می‌کند بزرگترین قالب‌های صابون غار را در کتاب گینس ثبت کند.
به رغم محاصره و تحریم سوریه، اما صابون‌های ساخت استان حلب همچنان در کشور‌های جهان مشتری دارد گویا این صابون سفیر زرد رنگ سوریه است که عطر روغن غار را با خود حمل می‌کند.

قدمت بسیار بالای صابون شامی اصل :

همانطور که از نام صابون شامی (صابون حلب) پیداست ، این صابون منحصر به فرد از شهر باستانی حلب ، شهر اصلی منطقه شام ​​سوریه سرچشمه می گیرد. از نظر تاریخی ، حلب به دلیل قرار گرفتن در یک سر جاده ابریشم معروف ، یک مرکز تجاری مرکزی بود. صابون زیتون شامی یکی از قدیمی ترین صابون های جهان است. این صابون دست ساز است که از روغن زیتون فوق بکر و روغن خالص لورل تشکیل شده است. این صابون برای به دست آوردن کیفیت و حفظ مزایای مواد طبیعی خود ، در سردترین ماههای سال ساخته می شود.

صابون شامی یکی از بهترین محصولات طبیعی مراقبت از پوست محسوب می شود که ۲۰۰۰ سال پیش شروع به تولید در شهر سوریه کرد و از آن زمان دستور العمل آن از کشوری به کشور دیگر سفر کرد تا تقریباً در سراسر جهان گسترش یافت.

طریقه ساخت صابون شامی :

تبدیل روغن به صابون یک فرایند تولید است که نیاز به مهارت بالایی دارد؛ برای ساخت صابون شامی باید روغن زیتون ، لیمو و آب را در یک ظرف بزرگ به مدت سه روز می جوشانند ، که ماده ای غلیظ مانند صابون ایجاد می کند. به عنوان فرآیند صابون سازی شناخته می شود.

سپس روغن لورن خلیج یا لورل که در صنعت صابون سازی است  را اضافه می کنند، مخلوط را از مخزن روی یک ورق وسیع کاغذ موم می ریزند تا سرد و سفت شود. در این مرحله ، رنگ سبز زمردی پر جنب و جوش دارد. پس از مدتی ، با استفاده از چنگک مخصوص صابون را به صورت بلوکی جداگانه خرد کرد.

 


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


جمعه 19 آذر 1400 - 12:53:7