هشدار درباره نزدیک بودن فروپاشی تشکیلات خودگردان

یک شنبه 14 آذر 1400 - 12:24:6
هشدار درباره نزدیک بودن فروپاشی تشکیلات خودگردان

تهران- الکوثر:  یک روزنامه الکترونیکی با توجه به شواهد و نظر برخی تحلیلگران نوشت، به نظر می‌رسد وضعیت بحرانی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» رو به وخامت است و هشدارهایی درباره فروپاشی نزدیک این نهاد وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «نادر الصفدی» نوشت، تشکیلات خودگردان به ریاست «محمود عباس» سخت‌ترین دوران خود را می‌گذارند و پیش‌بینی می‎شود که بحرا‌ن‌زده‌تر هم بشود؛ نشانه‌ها و دلایل محکم حاکی از آن است که سناریوی خطرناک فروپاشی تشکیلات خودگردان و «تحویل کلیدهای آن» به رژیم اسرائیل بسیار نزدیک شده است.

در ادامه این گزارش آمده، علیرغم هشدارهای مقامات فتح و دولت تشکیلات خودگردان درباره شدیدترین و خطرناک‌ترین بحران‌های سیاسی و مالی که این نهاد با آن روبروست و نیازمند کمک و حمایت فوری عربی، بین‌المللی و حتی آمریکایی برای نجات است اما همه این طرف‌ها تا کنون به این هشدارها بی توجه بوده‌اند.

رأی‌الیوم افزود، ترس از فروپاشی تشکیلات خودگردان فقط محدود به فلسطینی‌ها نیست و طرف اسرائیلی نیز از وقوع این سناریو که برخی روزنامه‌های عبری آن را «سناریوی رعب» توصیف کرده‌اند، می‌ترسند.

در همین ارتباط «رونیت مرزن» تحلیلگر صهیونیست در گفت‌وگویی با «هاآرتص» گفت، فروپاشی تشکیلات خودگردان از جنین آغاز خواهد شد و به سمت مقر تشکیلات یعنی رام‌الله خواهد رفت.

وی که سال‌ها در «شاباک» و دیگر نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی کار کرده، به پیش‌بینی‌های قبلی خودش که محقق شده اشاره کرد مانند وقوع «انقلاب در میان فلسطینی‌های داخل خطر سبز» که حدود سه ماه پیش و همزمان با نبرد سیف‌القدس رخ داد یا پیش‌بینی تظاهرات مردمی در حصار امنیتی مابین غزه و فلسطین اشغالی.

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه محمود عباس را «اسب مرده» خواند و مدعی شد که وی در حال ساخت خانه‌‌ای در اردن است و به نظر می‌رسد به آجا خواهد گریخت.

از  سوی دیگر،  نتایج نظرسنجی مرکز پژوهشهای سیاسی و آماری در کرانه باختری و نوار غزه، که در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱، انجام شد، نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

این مرکز توضیح داد که این نظرسنجی به صورت حضوری در کرانه باختری و نوار غزه انجام شده و طی آن از یک جامعه آماری تصادفی شامل ۱۲۷۰ فرد در ۱۲۰ مکان مسکونی با خطای سه درصدی سوالات مورد نظر پرسیده شده است.

همچنین،  ۴۵ درصد معتقدند که حماس امروز، شایسته ترین نماینده و رهبری کننده مردم فلسطین است و تنها ۱۹درصد می گویند جنبش فتح به رهبری عباس شایسته‌تر است. ۲۸ درصد نیز می‌گویند که هیچ یک از این دو طرف، شایستگی نمایندگی و رهبری را ندارند. سه ماه پیش ، ۵۳ درصد می‌گفتند که حماس بهترین گزینه برای نمایندگی و رهبری مردم فلسطین است و ۱۴ درصد نیز گفتند که فتح، به رهبری عباس ، برای این کار مناسب‌تر است.

۵۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که اگر امروز انتخابات ریاستی برگزار شود و تنها محمود عباس و «اسماعیل هنیه» نامزد باشند، به چه کسی رأی خواند داد، اعلام کردند که هنیه را انتخاب خواهند کرد و تنها ۳۴ درصد گفتند که عباس را انتخاب می‌کنند.

درباره میزان رضایت از عملکرد عباس، تنها ۲۴ درصد از او راضی بودند و ۷۳ درصد عدم رضایت از او را اعلام کردند. میزان نارضایتی از عباس در کرانه باختری به ۲۲ درصد و در کرانه باختری به ۲۶ درصد می‌رسد. به همین دلیل ۷۸ درصد در کرانه باختری و ۷۷ درصد در نوار غزه خواهان استعفای عباس هستند.

«مصطفی الصواف» نویسنده و تحلیلگر سیاسی در همین زمینه گفت، تصمیم پایان دادن به تشکیلات خودگردان توسط سران آن محل تردید است زیرا این امر به رژیم اشغالگر و دولت آمریکا بستگی دارد.

وی افزود، تشکیلات خودگردان دنبال حفظ آبروی باقیمانده خود است. اگر قرار به انحلال تشکیلات خودگردان باشد این موضوع نباید فقط از سوی فتح و محمود عباس باشد بلکه باید با توافق فلسطینی صورت بگیرد زیرا نتایج مترتب بر آن تنها شامل رام‌الله نخواهد شد.

بحران مالی شدید کنونی که تشکیلات خودگردان با آن روبروست نتیجه کاهش حمایت آمریکا از رام‌الله، عدم تعهد کشورهای عربی به تعهدات کمکی خود و نیز بلوکه شدن دارایی تشکیلات خودگردان توسط رژیم صهیونیستی است.

همچنین سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی منجر به فروپاشی تشکیلات می‌شود سیاست‌هایی مانند ادامه شهرک‌سازی، یهودی‌سازی، سرکوب، کشتار، آوارگی اجباری و غصب اراضی فلسطینی.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


یک شنبه 14 آذر 1400 - 12:23:52