برنده مذاکرات وین تا این لحظه کدام طرف است؟

شنبه 13 آذر 1400 - 16:7:20
برنده مذاکرات وین تا این لحظه کدام طرف است؟

تهران- الکوثر: سردبیر رای الیوم نوشت به عقیده بسیاری از کارشناسان ایران تا به این لحظه برنده اصلی مذاکرات وین است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم در پی پایان هفتمین دور گفتگو‌های وین اعلام کرد به عقیده بسیاری از کارشناسان، این گفتگو‌ها چه به نتیجه برسد و چه به بن بست؛ ایران تا این لحظه برنده اصلی گفتگو‌ها است.

وی در یادداشتی نوشت: هفتمین دور گفتگو‌های هسته‌ای ایران و شش کشور ابرقدرت در وین بدون رسیدن به توافق پایان یافت و هیئت‌های شرکت کننده در این دور از گفتگو‌ها درخواست کردند به کشورهایشان بازگردند و با دولت‌های خود درباره پیشنهاد‌های آمریکا و ایران درخصوص احیای توافق سال 2015 رایزنی کنند؛ همان توافقی که دولت ترامپ از آن خارج شد.

به عقیده عطوان، فضای بدبینی بر این دور از گفتگو‌ها حاکم بود؛ زیرا هیئت ایرانی بر شروط خود مبنی بر منوط بودن گفتگو‌ها به لغو کامل تحریم ها، ارائه تضمین برای پایبند ماندن کامل به لغو کامل تحریم ها، ارائه تضمین شفاف در این خصوص و توافق برسر سازوکار جدی اجرایی به منظور از بین بردن بی اعتمادی خود، اصرار دارد.

ایران به عقیده بسیاری از تحلیلگران تا به این لحظه برنده اصلی است؛ چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه به بن بست برسد. درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و شرط ایران برای لغو کامل تحریم‌ها پذیرفته شود، فورا 200 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این کشور به خزانه بازمی گردد، صادرات نفت آن به بازار‌های جهانی از سرگرفته می‌شود، برنامه موشک‌های بالستیک آن حفظ می‌شود و پهپاد می‌سازد و به گسترش نقش منطقه‌ای خود در خاورمیانه و جهان ادامه می‌دهد، اما اگر گفتگو‌ها به نتیجه نرسد، ممکن است ایران به غنی سازی اورانیوم با درصد بالا از جمله 90 درصد ادامه می‌دهد.

کابینه رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته تهدید‌های خود را به حمله نظامی به ایران افزایش داده است؛ زیرا می‌ترسد گفتگو‌های وین به توافق برسر لغو تحریم‌ها منجر شود. همین موضوع سبب شده است دولت آمریکا به ویژه پس از اظهارات رئیس موساد، درباره اقدام به هرگونه عملیات نظامی علیه تهران هشدار دهد.

عطوان نوشت: روابط آمریکا و اسرائیل بحرانی شده است. این موضوع در تماس تلفنی روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل هویدا بود. او در این تماس تلفنی درخواست اسرائیل را برای خروج از گفتگو‌های وین و کشاندن آمریکا به هرگونه جنگ با ایران رد کرد.

سردبیر رأی الیوم افزود: هرگونه حمله به ایران با واکنش ویرانگر مواجه خواهد شد، زیرا مقامات ایران از آمریکای ابرقدرت نمی‌ترسند. ایرانی‌ها زمانی که آمریکا جسارت و به حریم هوایی این کشور در آسمان تنگه هرمز نفوذ کرد، یکی از قدرتمندترین پهپاد‌های ناوگان آن را به نام «گلوبال هاوک» سرنگون کردند. به همین علت به تهدید‌های اسرائیل کمترین توجهی نخواهند کرد.

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین بعد از چند ماه وقفه به دلیل روی کار آمدن دولت جدید ایران که هشتم آذرماه از سرگرفته شده بود روز جمعه (12 آذر) پایان یافت. مقامات ایرانی بار‌ها پیش از شروع مذاکرات اعلام کردند در این دور از مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه مغایر با برجام هستند و ایران در مذاکرات بسیار جدی بوده و به دنبال وقت‌کشی یا مذاکرات فرسایشی نیست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 13 آذر 1400 - 16:5:32