آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ مانع عاری شدن منطقه از تسلیحات کشتار جمعی

سه شنبه 9 آذر 1400 - 20:11:30
آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ مانع عاری شدن منطقه از تسلیحات کشتار جمعی

تهران - الکوثر : سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: حمایت آمریکا از برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی، مانع تحقق ایجاد منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "مجید تخت روانچی" در دومین کنفرانس "غرب آسیا عاری از سلاحهای کشتار جمعی" افزود، در حالی که همه مدعوین از منطقه و چهار قدرت هسته ای در این کنفرانس حضور دارند، آمریکا و اسرائیل همچنان با آن مخالفت کرده و در نشست های کنفرانس شرکت نمی کنند؛ در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق رژیم صهیونیستی به ان پی تی و قبول بازرسیهای آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تمام فعالیت های هسته ای این رژیم است. 

پیش از این، در نخستین کنفرانس "غرب آسیا عاری از سلاح‌های کشتار جمعی" که در سال 2019 برگزار شد شرکت کنندگان تعهد جدی خود را برای پیگیری پیمانی به منظور ایجاد منطقه‌ای بدون تسلیحات کشتار جمعی اعلام کردند، اما مشارکت نداشتن رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه، عملا موجب  بی نتیجه ماندن تلاش ها در جهت عاری سازی منطقه از سلاح کشتار جمعی شده است.

در واقع، با گذشت بیش از ۵۰ سال از لازم الاجرا شدن پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای (NPT)، اجرای کامل تعهدات مبتنی بر آن به خصوص خلع سلاح هسته‌ای هنوز اجرایی نشده و آمریکا و رژیم صهیونیستی از موانع اصلی اجرای این معاهده در سطح جهانی و منطقه ای محسوب می شوند.

آمریکا بزرگترین دارنده سلاح هسته‌ای در جهان است که فقط در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۶ میلیارد دلار برای زرادخانه هسته‌ای خود و تولید تسلیحات جدید هسته‌ای هزینه کرده است؛ خروج این کشور از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد و تمایل نداشتن برای خلع سلاح وعدم اشاعه هسته‌ای ضربه وارد کرده است.

رژیم صهیونیستی هم با داشتن صدها کلاهک هسته ای، یک خطر امنیتی منطقه‌ای است که با حمایت آمریکا کشورهای دیگر را تهدید می‌کند. "محمد البرادعی" مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تلاشهای این نهاد بین المللی برای دسترسی به نیروگاه های اتمی رژیم صهیونیستی گفته بود: اسرائیل به دلیل داشتن سلاحهای اتمی ،خطر نخست منطقه به شمار می رود.
رژیم صهیونیستی که در میـان بیشتر کشـورهای غرب آسیا بـه عنـوان رژیمـی نامشـروع و غاصـب بـه شـمار می آید همواره از حضور در کنفرانس‌ها و پیمان‌هایی که باعث تعهد این رژیم برای عدم توسعه سلاح‌های کشتار جمعی می‌شود، خودداری می کند؛ به همین دلیل، ایران بارها پیشنهاد کرده است که جامعه بین المللی، رژیم صهیونیستی را مجبور به الحاق به ان پی تی و عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی کند.

از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، بحران ها و شرایط ناپایدارغرب آسیا در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد که ایجاد منطقه‌ عاری از سلاح های کشتار جمعی، ضروری است؛ همچنین ایجاد منطقه بدون سلاح های کشتار جمعی در غرب آسیا ایجاب می‌کند که رژیم صهیونیستی به معاهدات بین المللی در این زمینه بپیوندند.

در همین ارتباط، رهبر معظم انقلاب اسلامی در چندین نوبت از جمله در پیام خود به کنفرانس بین المللی خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در آوریل ۲۰۱۰ در تهران برگزار شد، تاکید کردند: "ما معتقدیم علاوه بر سلاح‌های هسته ای، انواع دیگری نیز وجود دارد. سلاح های کشتار جمعی چون سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی نیز تهدیدی جدی برای بشریت محسوب می شود. ملت ایران که خود قربانی سلاح‌های شیمیایی است، از هر ملتی خطر ناشی از تولید و انبار این قبیل سلاح‌ها را بیشتر احساس می کند و آماده است تا با تمام توان خود برای مقابله با چنین تهدیداتی اقدام کند."


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 9 آذر 1400 - 18:56:3