حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین نشست سران اکو ؛ اهداف و فرصتها

شنبه 6 آذر 1400 - 11:3:45
حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین نشست سران اکو ؛ اهداف و فرصتها

تهران - الکوثر : سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران ، امروز،شنبه به دعوت «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی عازم عشق آباد، پایتخت ترکمنستان ‌می شود. ‌

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رییس جمهوری ایران در این سفر با حضور و سخنرانی درپانزدهمین  اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین المللی و بویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین خواهد کرد.

حضور ایران در این اجلاس ازچند جنبه حائز اهمیتی راهبردی است :

نخست آنکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از بنیانگذاران اکو به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.منابع چشمگیر انرژی در ایران و امکان انتقال آن به بازارهای جهانی، اهمیت و اعتبار ایران را در منطقه بسیار افزایش داده است.

جنبه دوم اهمیت حضور ایران در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) ؛ گام های تازه ای است  که  در فرصت برگزاری این اجلاس در جهت توسعه مناسبات اقتصادی، ایجاد راهکارها و زمینه‌سازی برای  گسترش فعالیت‌های تجاری در میان اعضای اکو برداشته می شود. درهمین راستا درنشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان که جمعه شب در آغاز نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو برگزار شد، تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.
جنبه سوم اهمیت این اجلاس ، رایزنی  در جهت فعال شدن دیپلماسی منطقه ای است .طی این سال ها که اجلاس سران اکو برگزار شده ایران پیشنهادهای متنوعی  را در ابعاد مختلف مطرح کرده است. 

تقویت همکاریهای علمی و فناوری، گسترش همکاریهای اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، انرژی ، به کارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمرکی از جمله پیشنهادهای ایران در این زمینه است. کشورهای عضو اکو با وجود ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارند به علت چالش ها و بحران های سیاسی  در منطقه موفق نشده اند در زمینه توسعه تجارت و اقتصاد جایگاه مناسبی  را  به دست آورند.

اجلاس پانزدهم اکو  از این دید گاه  فرصتی برای  ارتقاء همکاری ها بین کشورهای عضواین سازمان است. جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. ‌

عبدالرحیم گواهی ،دبیرکل اسبق اکو معتقد است که اگر بخواهیم اکو را فعال کنیم و سیاست خارجی و تجارت خارجی را رونق دهیم اجلاس سران برای این هدف  فرصت خوبی است که به بهانه آن کشورهای بزرگ منطقه گردهم آمده و رایزنی کنند.

جنبه چهارم اهمیت اجلاس پانزدهم اکو، تقویت روابط دو و چند جانبه  و تعامل حداکثری بین کشورهای منطقه است .امروز پیمان های منطقه ای بیش از پیمان های بین المللی ارزش اقتصادی و سیاسی پیدا کرده اند .

رییس جمهوری اسلامی ایران در حالی در اجلاس پانزدهم سران اکو حضورمی یابد  که در اجلاس اخیر شانگهای با تصویب  عضویت کامل ایران در این سازمان فصل تازه ای ازروابط ایران با کشورهای منطقه آغاز شد  . 

جمهوری اسلامی ایران  مصمم است از این فرصت برای بازسازی روابط اقتصادی با کشورهای منطقه به خوبی استفاده کند. ضمن انکه ایران  تاکید دارد تقویت اتحادیه هایی نظیر اکو با سوابق  طولانی ، فرصتی برای تقویت  روابط سیاسی و کاهش تنش ها در میان کشورهای منطقه است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 6 آذر 1400 - 11:2:58