دعوت طالبان به اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان

چهار شنبه 26 آبان 1400 - 13:48:45
دعوت طالبان به اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان

تهران - الکوثر : وزیر خارجه پاکستان از دعوت طالبان به سومین اجلاس همسایگان افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در نشست کمیته روابط خارجی سنا ی این کشور  گفت: در اجلاس آتی همسایگان افغانستان از دولت موقت طالبان نیز دعوت بعمل می آید.

پس از روی کار آمدن  طالبان  در افغانستان در اواسط ماه اوت ، پاکستان طرح جدیدی برای مشارکت همسایگان افغانستان ارائه کرد که براساس آن کشورهای شرکت کننده از جمله : چین ، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای کمک به بهبود اوضاع افغانستان جنگ زده چندین اجلاس برگزار کردند.

 نشست افتتاحیه  در تاریخ 8 سپتامبر در اسلام آباد و اجلاس دوم در تاریخ 27 اکتبر به میزبانی تهران برگزار شد و از آنجائیکه تا آن تاریخ دولت طالبان در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده بود ، در هیچ کدام از اجلاس ها حضور نداشت.
کشورهای شرکت کننده در اجلاس دوم ، با انتشار بیانیه مشترک از جامعه بین الملل خواستند تا با تعامل مثبت با طالبان ، یک نقشه راه بلندمدت برای بهبود روابط سیاسی، یکپارچگی اقتصادی و روابط منطقه ای تعیین کنند.
اجلاس سوم قرار است در پکن برگزار شود ولی از زمان دقیق آن اطلاعی در دست نیست و احتمال می رود که این اجلاس در اوایل سال جدید میلادی برگزار شود.
اگرچه دولت موقت  طالبان  تاکنون از سوی هیچ کشوری  به رسمیت شناخته نشده است ، اما کشورهای زیادی سعی کرده اند   با دولت جدید طالبان تعامل داشته باشند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 آبان 1400 - 13:46:42

دسته بندی :