جنایت جنگی مزدوران سعودی علیه اسرای جنگی یمن

چهار شنبه 26 آبان 1400 - 12:20:28
جنایت جنگی مزدوران سعودی علیه اسرای جنگی یمن

تهران - الکوثر : ائتلاف متجاوز سعودی اخیراً 10 نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را اعدام کرد. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن، این اقدام را «جنایت جنگی» عنوان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عربستان سعودی از 26 مارس 2015 تاکنون یعنی به مدت 80 ماه، یمن را هدف بمباران روزانه قرار می‌دهد. در این جنگ، علاوه بر اینکه بیش از 100 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست داده‌اند، حدود 4 میلیون یمنی نیز آواره شده و هزاران نفر نیز اسیر دست مزدوران سعودی در یمن و همچنین اسیر رژیم آل سعود هستند. 

عربستان سعودی و مزدوران آن اعتنایی به حقوق اسرای یمنی ندارند و ضمن در نظر نگرفتن حقوق اولیه اسرای یمنی، تاکنون دهها اسیر را نیز اعدام کرده‌اند. در همین راستا، کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی شنبه گذشته 13 نوامبر 10 نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به ضرب گلوله اعدام کردند و پیکر آنها را به دریا انداختند. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن روز دوشنبه 15 نوامبر اعلام کرد، این اقدام شنیع نقض آشکار تمامی قوانین بین‌المللی و انسانی به خصوص توافق ژنو در خصوص رفتار با اسرای جنگی است که هرگونه شکنجه و رفتار غیرانسانی با اسرا را ممنوع کرده است.

ماده 13 عهدنامه سوم ژنو 1949 درباره حقوق اسیران جنگی می‌گوید: «مقامات کشور‌ اسیر‌ کننده‌ باید با اسیران جنگی، در هر زمـان و تـحت هر شرایطی در کمال انسانیّت رفتار‌ کنند‌ و از اعمال هر گونه رفتار غیر انسانی از قبیل خشونت (به صورت شکنجه‌های‌ جسمانی‌ یا‌ روانی و غیره)، تهدید، توهین، دخالت‌های رسمی نابجا و بالاخره غفلت غـیر مـوجّه که منجر به‌ فوت‌ آنان گردد و یا سلامتی آنها را دچار مخاطره سازد، پرهیز نمایند.» ماده 14 می‌گوید: «اسیران، برخوردار از احترام و شرافت و حیثیت شخصی هستند.» در ماده 16 نیز آمده است: «بایستی بـا اسیران جنگی بـدون‌ در نظر گرفتن نژاد، تابعیّت و مـذهب رفـتار شـود.» به‌ گفته‌ پرفسور روتر «بی‌اغراق می‌توان گفت که اسیران جنگی در کلیّه موارد بجز موارد آزادی خروج‌ از‌ اردوگاه‌ها‌، از همان رفـتار انـسانی مـساعد برخوردارند که نیروهای مسلّح کشور اسیر کننده‌ برخوردار هستند.»

آنچه رژیم آل سعود و مزدوران آن در داخل یمن علیه اسرای جنگی انجام می‌دهند، ناقض حقوق در نظر گرفته شده در عهدنامه سوم ژنو 1949 درباره اسرای جنگی است. این عهدنامه حتی «غفلت غیرموجه» را نیز رد می‌کند، اما آل سعود و مزدوران آن آگاهانه اسرای یمنی را اعلدام می‌کنند و در اقدامی شنیع پیکر آنها را به دریا می‌اندازند. این نوع رفتار نشان می‌دهد آل سعود و مزدوران آن در داخل یمن کاملاً بیگانه از ارزش‌های دینی و انسانی هستند.

دو نکته درباره اقدام اخیر ضد اسرای یمنی وجود دارد.

اول اینکه؛ مزدوران سعودی همزمان با عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی- اماراتی از ساحل غربی یمن و همچنین پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مارب، این جنایت را مرتکب شدند که این خشم و عصبانیت آنها را در قبال شکست‌های میدانی نشان می‌دهد. کمیته ملی امور اسرای یمنی در این خصوص اعلام کرد: «این جرایم در حق اسرا گواه این است که خط مشی کشورهای متجاوز و مزدوزان آن برای انتقام‌گیری از همه کسانی است که برای مقابله با اشغالگری و اقدامات تروریستی آنها اقدام می‌کند.»

دوم اینکه؛ مسئولیت مستقیم این جنایت با آل سعود است. کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، مزدور سعودی در یمن هستند. لذا جامعه جهانی در قبال این جنایت مسئولیت دارد و باید عاملان آنرا تحت تعقیب قرار دهد. در همین راستا، دولت نجات ملی یمن از جامعه جهانی به خصوص شورای امنیت، شورای حقوق بشر، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی و تمامی گروه‌های حقوق بشری خواست تا سکوت خود را شکسته و این جنایت را مورد رسیدگی قرار دهند.

نکته پایانی اینکه؛ اعدام اسرای یمنی و انداختن پیکر آنها به دریا، گویای فروپاشی اخلاقی نظام آل سعود است که در سایه سکوت جامعه جهانی و حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن رخ داد. «محمد البخیتی»، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در این خصوص عنوان کرد: «اعدام دوباره شماری از اسرا به دست نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش که در حالت پیشروی یا عقب‌نشینی انجام می‌گیرد، از میزان فروپاشی اخلاقی آمریکا و عوامل آن در منطقه پرده برمی دارد.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 آبان 1400 - 12:19:54