خطیب زاده : لغو تحریم ها ؛ شرط بازگشت آمریکا به برجام

دو شنبه 17 آبان 1400 - 15:46:39
خطیب زاده : لغو تحریم ها ؛ شرط بازگشت آمریکا به برجام

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه بر لزوم اقدام آمریکا برای لغو تحریم‌های غیرقانونی ضد ملت ایران برای بازگشت به برجام تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سالیوان درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا باید بداند عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی داشته باشد.

وی به مقامات آمریکایی یادآور شد: فراموش نکنند که تحریم‌های غیرقانونی را که در دولت ترامپ اعمال و در دولت بایدن به آن اضافه شد، باید لغو کنند.

خطیب زاده تاکید کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است آنان باید بپذیرند به عنوان مقصر وضع کنونی از مسیری که رفتند، بازگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی‌آمریکا مبنی براینکه اگر "ایران به برجام برگردد، آمریکا هم به برجام برمی گردد"،  گفت: آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند، یا درخواست‌هایی داشته باشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 4+1 برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا ضد ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران مادامی که اطمینان قطعی پیدا نکند که تحریم‌ها یکجا، موثر، قابل تضمین عینی و راستی آزمایی برداشته نشود، برجام را محقق نخواهد کرد. 
خطیب زاده تصریح کرد:«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در روزهای آینده به سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و احتمالا اسپانیا سفر خواهد کرد و درباره برجام و مسائل منطقه ای رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: اگر همه اعضای مذاکره کننده با ایران به شمول و اولویت رفع تحریم هایی که آمریکا بعد از خروج از برجام ضد ایران اعمال کرده است، اطمینان حاصل کنند آن وقت می‌توان گفت که مذاکرات در در مسیر درست قرار گرفته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 17 آبان 1400 - 15:24:55