موافقت بایدن با فروش تسلیحات به عربستان ... بی توجهی واشنگتن به فجایع انسانی در یمن

جمعه 14 آبان 1400 - 19:13:3
موافقت بایدن با فروش تسلیحات به عربستان ... بی توجهی واشنگتن به فجایع انسانی در یمن

تهران - الکوثر : وزارت خارجه آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، واشنگتن مدعی شد فروش این موشک ها به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرا مرزی که پرسنل نظامی عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا نیز روز پنجشنبه در نامه ای کنگره را مطلع کرد که فروش این تجهیزات «سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.» در این نامه از عربستان سعودی به عنوان «کشور دوست» نام برده شده که «نیروی مهمی برای تحولات اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه به شمار می‌رود.»

فروش تسلیحاتی جدید آمریکا به عربستان سعودی اقدامی بر خلاف وعده «جو بایدن»، رئیس‌ جمهوری آمریکا با وعده پایان دادن به جنگ یمن و جلوگیری از تحویل تسلیحات تهاجمی به سعودی ها محسوب می شود.

استفاده از تسلیحات آمریکایی برای هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی در یمن توسط جنگنده های سعودی، انتقادات و نگرانی های زیادی را برای مدافعان حقوق بشر ایجاد کرده است. دولت بایدن در تلاش برای توجیه این معامله تسلیحاتی مدعی شده که صرفا دنبال کمک به عربستان سعودی برای تکمیل ذخایر موشکی است و تاکید کرد که از این موشک ها برای درگیری با اهداف بر روی زمین استفاده نمی شود.

به رغم ادعای اولیه دولت بایدن درباره تجدید نظر در روابط واشنگتن و ریاض و سخت گیری های بیشتر درقبال رژیم سعودی، اما منافع بلند مدت و ژئوپلیتیکی آمریکا در منطقه غرب آسیا، واشنگتن را به تغییر موضع تدریجی در قبال ریاض واداشته است. پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا در ژانویه 2021 و برخی موضع گیری های وی و مقامات ارشد دولت او مانند آنتونی بلینکن وزیر خارجه درباره تجدید نظر در روابط واشنگتن و ریاض، انتظار می رفت که تغییرات اساسی در این زمینه صورت گیرد.

اما اکنون مشخص شده است که به رغم این وعده ها، سیاست کلی آمریکا در قبال عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان اصلی آن در خلیج فارس و غرب آسیا، هم چنان بر مدار حمایت همه جانبه و دفاع از آن می چرخد. لذا هم چنان کمک ها و همکاری های نظامی بین دو کشور تداوم پیدا کرده است.

«طه العانی» کارشناس سیاسی عرب می گوید: با اینکه دولت جو بایدن در مقایسه با دولت ترامپ سیاست متفاوتی را در قبال عربستان اتخاذ نموده و تلاش می‌کند در روابط خود با دولت‌ های حاشیه خلیج فارس بازبینی داشته باشد، اما رزمایش‌های نظامی بین واشنگتن و ریاض متوقف نشده است.

به رغم اینکه دولت بایدن به دلیل تداوم جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی در یمن، ارسال تسلیحات به عربستان سعودی را موقتاً متوقف کرد، اما این به اصطلاح محدودیت ها فقط برای سلاح های تهاجمی اعمال می شود. به همین دلیل و به بهانه تداوم حملات یمنی ها به عربستان، دولت بایدن به تقویت نظامی هرچه بیشتر رژیم سعودی ادامه می دهد. عقب‌ نشینی بی‌ سر و صدای آمریکا از مواضع تند علیه سعودی‌ ها درحالی است که بایدن هنگامی که تعلیق فروش تسلیحات به سعودی‌ ها را اعلام کرده بود، گفت: «آمریکا هرگز اصول خود را پشت درب نمی‌ گذارد تا فقط نفت بخرد و سلاح بفروشد».

با این حال به نظر می‌رسد این وعده فقط محدود به تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی هوا به زمین شده است.

اکنون سعودی ها به بهانه نگرانی در مورد حملات موشکی و پهپادی مقاومت یمن و دفاع از تأسیسات نفتی و استراتژیک خود، خواهان خرید انواع تسلیحات پیشرفته از آمریکا و در واقع بازسازی روابط ریاض و واشنگتن هستند. پاسخ مثبت دولت بایدن به این خواسته ریاض نشان می دهد که واشنگتن بی اعتنا به وقوع یکی از بزرگ ترین فجایع انسانی در کشور جنگ زده یمن که بیش از 6 سال است هدف حملات وحشیانه ائتلاف سعودی قرار دارد، هم چنان منافع و اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود و متحدانش را در اولویت سیاست های خود در غرب آسیا قرار داده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 آبان 1400 - 19:12:30