تلاش پکن و مسکو برای احیای برجام

جمعه 14 آبان 1400 - 16:28:16
تلاش پکن و مسکو برای احیای برجام

تهران - الکوثر : پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در 29 نوامبر گفتگوهای هسته ای بین تهران و گروه 1+ 4 در وین برگزار می شود، وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد پکن در همکاری با روسیه در نظر دارد به احیای برجام کمک کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دولت چین تاکید کرده است که بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) در مورد برنامه هسته ای ایران باید با در نظر گرفتن منافع هر یک از طرفهای ذیربط و براساس احترام متقابل انجام شود.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ، گفتگوهای وین  با هدف لغو تحریم های غیر قانونی و غیر انسانی ضد جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود .واقعیت این است که برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران مورد تایید مجامع ذیربط بین المللی بخصوص آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این سازمان با دقت تمام طبق توافق، بر فعالیتهاتی هسته ای جمهوری اسلامی ایران نظارت و همواره صلح آمیز بودن آنرا تایید کرده است.

با این حال، آمریکا در راستای ایجاد آپارتاید هسته ای و انحصارگرایی در این عرصه در تلاش است تا اجازه ندهد سایر کشورها به برنامه های هسته ای دست یایند و با اتهامات مختلف می کوشد با استففاده از ابزارهایی مانند تحریم، کشورهای مستقل را از دستیابی به برنامه های هسته ای صلح آمیز بازدارد .

جایودائوجیانگ کارشناس مسایل سیاسی در دانشگاه پکن در این باره معتقد است،جمهوری اسلامی ایران به رغم خروج آمریکا از برجام در این پیمان ماند و  همواره به آن پایبند بوده است و از اینرو می توان راه حلی برای توافق مورد قبول برای همه طرفها یافت .

جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود در مورد فعالیت های هسته ایش همواره در مذاکرات مربوط به آن شرکت کرده اما این آمریکا است که  با نادیده گرفتن تلاشهای جمعی کوشیده است با اعمال فشارهای تحریمی بر تهران آنرا مجبور به توقف فعالیتهای هسته ایش کند.به همین دلیل، آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج و تلاش کرد تهران را وادار به تسلیم در برابر خواسته های زورگویانه خود کند .

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مواضع حق طالبانه اش تلاش کرده است ضمن حفظ فعالیتهای صلح آمیز هستنه ای، به آمریکا نشان دهد که نمی تواند با ایجاد آپارتاید هسته ای مانع از فعالیت کشورهای مستقل در این زمینه شود. 

خوالی مینگ سفیر پیشین چین در تهران نیز براین باور است: برجام در حفظ صلح منطقه غرب آسیا  نقش زیادی داشته است. به رغم آنکه آمریکا تلاش کرد سایر امضا کنندگان برجام را متقاعد کند که از ان خارج شوند جامعه جهانی از جمله چین چنین اجازه ای را به واشنگتن نداد.

در هر حال ،تاکید چین برای همکاری با روسیه در جهت احیای برجام که از اعضای آن می باشند، بدون تردید می تواند موجب تقویت این روند شود. اما انتظار این است که چین و روسیه به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل برای کمک به تحقق خواسته های کشورهای مستقل از جمله در مورد فعالیتهای هسته ای صلح آمیز فراتر از شعار و رفتارهای تبلیغاتی عمل کنند و با ایستادگی در برابر فشارها و خواسته های زورگویانه آمریکا، مانع از یکجانبه گرایی در عرصه بین المللی و فعالیتهای صلح آمیز هسته ای شوند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 آبان 1400 - 16:9:44