نشانه‌های افول موقعیت آمریکا در غرب آسیا

جمعه 14 آبان 1400 - 12:12:14
نشانه‌های افول موقعیت آمریکا در غرب آسیا

تهران - الکوثر : با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نشانه‌های افول آمریکا در منطقه غرب آسیا بیش از هر زمان دیگری آشکاری شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایران نه در منطقه بلکه در جهان پیشروترین کشور در مبارزه با استکبار آمریکایی است. امروز در سطح جهانی افول قدرت آمریکا و در سطح منطقه‌ای نیز نشانه‌های افول جایگاه آمریکا در غرب آسیا آشکار است.

یکی از نشانه‌های آشکار افول موقعیت آمریکا در غرب آسیا، پیوند خوردن آن با گروه‌های تروریستی و انجام رفتارهای تروریستی است. آمریکا که خود را پرچمدار مبارزه با تروریسم در جهان معرفی کرده، اکنون از گروه‌های تروریستی برای پیش بردن سیاست منطقه‌ای خود به خصوص ضد جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند و دست به اقدام‌های جنایت‌کارانه تروریستی می‌زند که بارزترین آن ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایتخت عراق است. 

یکی دیگر از نشانه‌های افول موقعیت آمریکا در غرب آسیا، سرنگون کردن پهپاد این کشور توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز 20 ژوئن 2019 پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را به دلیل تجاوز به جغرافیای ایران سرنگون کردند، در حالی که این پهپاد مدرن‌ترین پهپاد آمریکا بود که رهگیری آن بسیار سخت عنوان شده بود. سرنگون کردن این پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نشان داد ترسی از قدرت نظامی آمریکا وجود ندارد. اقدام قاطعنامه نیروهای مسلح ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق نیز سند دیگری بود که نشان داد اقدام‌های آمریکا به خصوص علیه ایران در منطقه غرب آسیا بی‌پاسخ نمی‌ماند. این اقدام نیز ثابت کرد آمریکا روند افول در منقه غرب آسیا را با سرعت طی می‌کند. 

این افول در چند ماه اخیر در قالب تصمیم اجباری دولت آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از افغانستان و عراق به تصویر کشیده شد. نظامیان آمریکایی پس از دو دهه مفتضحانه از افغانستان خارج شدند. صرف‌نظر از اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان و خروج مفتضحانه چه تبعاتی برای افغان‌ها داشته است، این خروج نشان داد که آمریکا به این باور رسیده است که موقعیت آن در منطقه غرب آسیا تضعیف شده و تداوم حضور آنها به فراگیر شدن روحیه ضد آمریکایی در سراسر منطقه تبدیل خواهد شد.

بر همین اساس نیز دولت آمریکا در ادامه تصمیم گرفت نظامیان خود در عراق را نیز تا پایان سال 2021 از این کشور خارج کند. در واقع، آمریکا به این جمع‌بندی رسید که تداوم حضور در منطقه غرب آسیا نه تنها بر قدرت این کشور نمی‌افزاید بلکه به جایگاه آن در نظام جهانی نیز ضربه می‌زند زیرا مبارزه با سیاست‌های آمریکا می‌تواند به یک دستور کار جهانی تبدیل شود. 

محمدعلی رنجبر، کارشناس مسایل آمریکا در خصوص افول موقعیت آمریکا در غرب آسیا می‌گوید: «تصویر مفتضاحانه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، حمله به عین الاسد و انهدام گلوبال هاوک دروغین بودن ادعای ابرقدرتی و هژمون بودن آمریکا را ثابت کرد. امروز این برداشت ایجاد شده است که منطقه غرب آسیا بدون آمریکا، منطقه بهتری خواهد بود.»


جمعه 14 آبان 1400 - 12:9:36