رایزنی برای پایان جنگ در یمن؛ محور مذاکرات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در تهران

سه شنبه 11 آبان 1400 - 19:52:56
رایزنی برای پایان جنگ در یمن؛ محور مذاکرات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در تهران

تهران - الکوثر : هانس گروندبرگ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه درتهران با "علی اصغر خاجی " مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار ودرباره آخرین تحولات یمن گفت وگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران دراین دیدار،  با اشاره به اینکه تصمیم گیرنده نهایی در مورد سرنوشت یمن، مردم این کشورهستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل و فصل سیاسی بحران یمن عنوان کرد.

"خاجی " همچنین با ارزیابی نقش سازمان ملل در بحران یمن ، بی اعتمادی ایجاد شده را حلقه مفقوده پیشرفت مذاکرات دانست و تاکید کرد: بازسازی اعتماد باید با اقدامات عملی به ویژه در زمینه امور بشردوستانه همراه باشد.

مردم یمن قربانی  جنگی تجاوزکارانه شده اند و آنچه که طی 7سال حملات عربستان در یمن اتفاق افتاده ،جنایت جنگی و نسل کشی است . جنگ یمن درواقع مصداق کاملی  از نادیده گرفته شدن تمام قوانین و مقررات بین المللی است.از اینرو از سازمان ملل انتظار می رفت  که برای پایان دادن به این جنگ نقش قوی تری ایفا می کرد؛ اما اقدامات این سازمان و نقش شورای امنیت در ارتباط با این تجاوز آشکار ،ضعیف وجانبداری از متجاوزبوده است.

"مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن  در همین خصوص  اخیرا" در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از مواضع شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل که سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند و با متهم کردن قربانی، جنایتکار را از مسئولیت معاف می‌کنند؛ نوشت : متاسفانه سازمان ملل متحد با فراهم کردن سرپوش سیاسی برای جنایات متجاوزان، نقش منفی در یمن ایفا کرد.

مشاورارشد وزیرامورخارجه ایران هم با تاکید برهمین نکته در دیداربا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن خواهان تلاش عادلانه سازمان ملل درحل بحران یمن شد. موضوع دیگرمورد تاکید تهران،ضرورت پایان هرچه سریعتر محاصره ظالمانه یمن است.

طبق گزارش های رسمی ،بیش از نیمی از مردم یمن در معرض قحطی و در خطر گرسنگی هستند. یمن با بیش از 20  میلیون نفر نیازمند به کمک‌های بشردوستانه، گرفتار شدیدترین  بحران  در سطح جهان است. به ‌منظور پایان دادن فوری به چنین فاجعه‌ای، باید محاصره غیرانسانیِ تحمیلی بر این ملت به‌طور کامل و با قید فوریت برداشته شود تا شرایط برای پایان دادن به درگیری و حل مسالمت‌آمیز بحران فراهم شود.

جنگ یمن اما ازدید گاهی دیگر ؛ یک جنگ شکست خورده و پرهزینه برای عربستان است.این جنگ تاکنون هزینه‌ای بالغ بر 350 میلیارد دلار برای عربستان داشته و ادامه آن  برای ریاض عملا" غیر ممکن است.  

حسن هانی زاده، کارشناس مسایل سیاسی در این زمینه می گوید:

 "جنگ یمن از دو جنبه میدانی و سیاسی قابل تجزیه و تحلیل است. وضعیت میدانی یمن در حال حاضر به گونه ای است که ابتکار عمل در دست نیروهای انصارالله، ارتش یمن و نیروهای انقلابی این کشور قرار دارد و موشک هایی که انصارالله به مراکز حساس نظامی عربستان پرتاب کرده تاثیر میدانی خود را از لحاظ نظامی و اقتصادی گذاشته است."

تحولات در یمن  اکنون از هر جهت به زیان عربستان است. در این وضعیت  حمایت از تلاش های " هانس گروندبرگ "  نماینده دبیرکل سازمان ملل درامور یمن و سفر وی به تهران که درچهارچوب تلاش ها برای پایان جنگ یمن صورت گرفته است ،می تواند فرصتی برای بازگشت عربستان به دیپلماسی بجای جنگ باشد. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، در مذاکراتش با مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران ،با تائید براینکه مردم یمن تصمیم گیرندگان نهایی خواهند بود، نقش کشورهای منطقه را برای حمایت از فرایند صلح بسیار مهم ارزیابی کرد و در این زمینه حمایت جمهوری اسلامی ایران را مهم دانست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 آبان 1400 - 19:31:51