دلایل عصبانیت رژیم صهیونیستی از «گزارش بی‌ضمانت» شورای حقوق بشر

سه شنبه 11 آبان 1400 - 13:55:36
دلایل عصبانیت رژیم صهیونیستی از «گزارش بی‌ضمانت» شورای حقوق بشر

تهران - الکوثر : اقدام «گیلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در پاره کردن گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره جنایت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین، نشان داد رژیم صهیونیستی حتی توان تحمل «گزارش‌های بی‌ضمانت» ارکان سازمان ملل متحد را نیز ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «گیلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی جمعه گذشته (29 اکتبر) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با پاره کردن گزارش سالانه شورای حقوق بشر این سازمان گفت: «جای این گزارش تحریف شده یک طرفه، سطل زباله است».

این اقدام نماینده اسرائیل در سازمان ملل از چند بعد قابل بررسی است. 

بعد نخست به لحاظ عصبانیت از افشای میزان بالای نقش حقوق بشر توسط اسرائیل است. در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل به جنایت‌های رژیم صهیونیستی از جمله شهرک‌سازی‌ها و اوضاع حقوق بشر در کرانه باختری و بلندی‌های اشغال شده جولان و همچنین حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها اشاره شده است. هر یک از این موارد، جنایت‌هایی است که اسرائیل به صورت مداوم و روزانه علیه فلسطینی‌ها مرتکب می‌شود. با این حال، مقامات اسرائیلی انتظار دارند با توجه به لابی قدرتمندی که در درون کشورهای غربی به خصوص آمریکا دارند، چنین گزارش‌هایی در خصوص نقض حقوق بشر توسط این رژیم منتشر نشود. 

بعد دوم مربوط به عملکرد شورای حقوق بشر در خصوص کارنامه حقوق بشری اسرائیل است. این شورا مکانیسمی به نام «بررسی دوره‌ای حقوق بشر» موسوم به «یو پی آر» دارد که به طور مداوم وضعیت رعایت حقوق بشر توسط همه اعضای سازمان ملل متحد بررسی می‌شود. به اذعان «گیلعاد اردان»، شورای حقوق بشر از 15 سال پیش که تاسیس شده در 95 قطعنامه به اسرائیل حمله یا انتقاد کرده حال آنکه طی این مدت 142 قطعنامه علیه دیگر کشورهای جهان صادر کرده است. به عبارتی، شورای حقوق بشر در 15 سال گذشته 237 قطعنامه داشته که 95 مورد آن علیه اسرائیل بوده است. این آمار آشکارا بیانگر نادیده گرفتن فاحش حقوق بشر توسط اسرائیل به خصوص علیه فلسطینی‌ها است.

بعد سوم مربوط به نفس عمل نماینده اسرائیل در سازمان ملل است که گزارش شورای حقوق بشر را پاره کرده است. این اقدام نشان می‌دهد اساساً اسرائیل به نهادهای جهانی به خصوص سازمان ملل متحد و ارکان آن بی‌توجه است. شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر 2016 نیز قطعنامه‌ای را علیه شهرک‌سازی اسرائیل تصویب کرده و ضمن محکوم کردن آن، خواستار توقف شهرک‌سازی شده بود، اما تل‌آویو پس از این قطعنامه، به شهرک‌سازی‌ها سرعت بخشیده و بر حجم ان نیز افزوده است. در هیمین راستا، اخیراً کابینه اسرائیل ساخت بیش از 3 هزار واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی را تصویب کرده است.

آنچه سبب شده تا اسرائیل اینگونه نسبت به اسناد حقوقی و به خصوص قطعنامه‌های سازمان ملل متحد رفتار بی‌پروایی داشته باشد، حمایت یا سکوت قدرت‌های غربی در خصوص اقدام‌ها و جنایت‌های حقوق بشری رژیم اسرائیل است. در همین راستا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران،  در توییتی نوشت: «سکوت به اصطلاح حامیان حقوق بشر علیه نقض‌های فاحش از سوی رژیم اسرایبل، این جسارت را به این رژیم داده است تا با پاره کردن گزارش رئیس شورای حقوق بشر، این شورا را به مضحکه بگیرد.»

بعد چهارم این است که در صورتی که سازمان ملل متحد نتواند در مقابل چنین اقدام‌هایی از ارکان و موجودیت خود دفاع کند، عملاً به سازمانی بی‌اعتبار تبدیل می‌شود که حتی قطعنامه‌های آن نیز توسط اعضا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. البته با توجه به اینکه قدرت‌های غربی به خصوص آمریکا در سازمان ملل متحد نفوذ زیادی دارند، انتظار نیز نمی‌رود که این سازمان بتواند از اعتبار خود در مقابل اهانت‌کنندگان به موجودیت و عملکرد آن دفاع کند. گزارش‌ها و قطعنامه‌های شورای حقوق بشر درباره نقض حقوق بشر توسط رژیم اسرائیل نیز اساساً ضمانت اجرایی نیز ندارد و جنبه توصیه دارد، اما با این حال موجب عصبانیت رژیم اسرائیل شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 آبان 1400 - 13:36:27

پربازدیدها