همکاری بلندمدت ایران و چین به عنوان شرکای قابل اعتماد

سه شنبه 11 آبان 1400 - 10:59:23
همکاری بلندمدت ایران و چین به عنوان شرکای قابل اعتماد

تهران - الکوثر : معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران و چین به عنوان شرکایی قابل اعتماد، در خصوص غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اهمیت حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل موضع مشترک دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "علی باقری کنی" و " ما ژائو" معاون وزیر خارجه چین در گفت وگوی تلفنی، بر لزوم لغو تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادهای ایرانی و طرف‌های ثالث و تضمین تکرار نشدن تحریم ها، تاکید کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت، رایزنی‌ها بین دو طرف در مورد طیفی از موضوعات به‌ ویژه در عرصه بین‌المللی، در آینده ادامه خواهد یافت.

هرچند تحریم های یکجانبه و فشار حداکثری آمریکا بر ایران بر روابط اقتصادی این کشور و چین بی تاثیر نبوده و برخی مشکلات در زمینه هایی همچون انرژی و تبادلات بانکی را به وجود آورده است، اما رایزنی مداوم مقامات ایران و چین و تاکید برمواضع مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله مخالفت با اقدامات غیر قانونی آمریکا در منطقه، نشان دهنده اهمیتی است که ایران و چین به تداوم همکاری دوجانبه و چند جانبه  قائل هستند.

دراین رابطه، حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران و "وانگ یی" وزیر خارجه جمهوری خلق چین 15 اکتبر بر اهتمام دو کشور برای عملیاتی کردن توافق راهبردی ۲۵ ساله تأکید کردند و همکاری در دفاع ازعدالت بین‌المللی را ضروری دانستند.

با وجود قدمت روابط تاریخی ایران و چین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فصل جدیدی از روابط و همکاریهای دو کشور آغاز شد. مجموعه ای از تحولات بین المللی، منطقه ای و داخلی موجب شد ایران سیاست « نگاه به شرق» را به عنوان یکی از اولویتهای سیاست خارجی خود اعلام کند و اقداماتی در جهت گسترش روابط با کشورهایی نظیر هند، روسیه و چین انجام دهد.

در حال حاضر چین بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات الکترونیکی، شیمیایی و صنعتی ایران است. ایران نیز از صادرکنندگان بزرگ نفت به چین محسوب می شود و واردات نفت از ایران حدود ۶.۵ درصد کل واردات نفتی چین را تشکیل می دهد. در واقع ایران و چین در زمینه انرژی منافع مشابهی دارند. تامین منابع انرژی مانند نفت و گاز برای رشد اقتصادی چین حیاتی است و ایران می تواند تامین کننده پایدار برای این نیاز چین باشد.

 طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، تنها در سال ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۳.۴۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران به امضای طرفین رسیده است.  

ایران و چین همچنین مارس 2021 برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله را امضا کردند که باید آن را اوج تحرک در روابط دو کشور دانست. این سند مسیر همکاری دراز مدت دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مشخص می کند. 

جمهوری اسلامی ایران و چین همچنین در مقابله و مهار یکجانبه گرایی آمریکا منافع راهبردی و بلندمدت مشترک دارند که عاملی مهم در تحولات منطقه ای محسوب می شود.به عبارت دیگر، بدعهدی ها ، اقدامات یکجانبه و خروج از توافق نامه های بین المللی از سوی آمریکا موجب تضعیف جایگاه این کشور شده است، در مقابل، رشد اقتصادی روزافزون چین و مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا همانند مخالفت با خروج این کشور از برجام و همچنین تحریم ها ضد ایران، جایگاه چین را در عرصه بین المللی ارتقا داده است. به همین دلیل، حتی در بحبوحه تیرگی روابط چین و اروپا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت : اتحادیه اروپا "نفع بزرگ استراتژیک" در حفظ همکاری با  چین دارد.

بنابراین  موقعیت ژئوپلتیک، نگاه مشترک به الزامات امنیتی منطقه و وجود ظرفیت های گسترده برای همکاری  اقتصادی و تجاری، ایران و چین را به عنوان دو قدرت اثرگذار در منطقه و جهان، بر آن داشته تا روابط خود را در تمامی زمینه ها و به صورت دوجانبه و چندجانبه همانند سازمان همکاری شانگهای، گسترش دهند که البته تامین  کننده منافع دو کشور است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 آبان 1400 - 10:59:15