اروپا و طالبان خواستار حضور در اجلاس همسایگان افغانستان

شنبه 8 آبان 1400 - 14:13:9
اروپا و طالبان خواستار حضور در اجلاس همسایگان افغانستان

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد : درخواست اتحادیه اروپا و گروه طالبان برای حضور در اجلاس بعدی همسایگان افغانستان بررسی می‌ شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  درباره اینکه آیا از طالبان برای حضور در نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان دعوت شده بود، گفت: طالبان و گروه‌های دیگر افغانستان برای حضور در دومین اجلاس وزرای خارجه همسایگان این کشور ابراز علاقه کردند.

خطیب زاده افزود : علاوه بر این درخواست‌های دیگری برای حضور در اجلاس تهران را دریافت کرده بودیم، مانند اتحادیه اروپا که به عنوان ناظر علاقمند به حضور در این اجلاس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت  : تمام این موارد در اجلاس تهران ارائه شد، چراکه فرمت کشور‌های همسایه افغانستان بر اساس اجماع است و همه کشور‌ها باید در مورد یک موضوع به تصمیم واحد برسند.

خطیب زاده  خاطرنشان کرد : به عنوان مثال در دور نخست نشست درخواست روسیه مورد بررسی قرار گرفت و روسیه به این فرمت در دومین نشست اضافه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در اجلاس تهران درخواست هیات حاکمه سرپرستی افغانستان (طالبان) مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در اجلاس نمایندگان ویژه تصمیم لازم اتخاذ شود.

خطیب زاده تصریح کرد :  ایران نه تنها با طالبان بلکه با همه گروه‌های مختلف داخل افغانستان در ارتباط است.

به گفته  خطیب زاده :  هیات حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان (طالبان) در مورد برخی موضوعات مسئولیت مستقیم دارد از جمله امنیت مرزها، امنیت جان و مال و ناموس مردم و تامین حقوق اولیه مردم که در اجلاس تهران به صورت مبسوط پیرامون آن‌ها بحث شد به ویژه درباره اینکه چگونه می‌توان مسئولیت هیات حاکمه فعلی افغانستان را به آن‌ها یادآوری کرد یا آن‌ها را متوجه مسئولیت مستقیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: البته سازمان‌های بین المللی و کشور‌های مسئول وضعیت فعلی افغانستان بیش از همه باید به وظایف خود در تسهیل زندگی مردم افغان عمل کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 آبان 1400 - 14:13:4

دسته بندی :