شصت و پنجمین سالروز جنایت رژیم صهیونیستی در کفر قاسم ؛راهپیمایی هزاران فلسطینی

شنبه 8 آبان 1400 - 10:48:59
شصت و پنجمین سالروز جنایت رژیم صهیونیستی در کفر قاسم ؛راهپیمایی هزاران فلسطینی

تهران - الکوثر : هزاران نفر از مردم فلسطین، شصت و پنجمین سال از جنایت رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی دفاع کفر قاسم را گرامی داشتند. رئیس رژیم صهیونیستی نیز رسماً پس از 65 سال از قربانیان جنایت کفر قاسم عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنایت کفر قاسم یکی از جنایت‌هایی است که در تاریخ کشمکش اسرائیل- فلسطین ماندگار است و اذهان فلسطینی‌ها هرگز این جنایت را فراموش نمی‌کند. کشتار واقعه کفر قاسم روز 29 اکتبر 1956 انجام گرفت. 29 اکتبر 2021 برابر با شصت و پنجمین سالگرد کشتار کفر قاسم توسط نظامیان اسرائیلی بود. پلیس مرزی رژیم صهیونیستی در کفر قاسم که در شمال سرزمین‌های اشغالی واقع شده است، با سلاح گرم به معترضان فلسطینی یورش برد که در نتیجه آن 49 فلسطینی از جمله 6 زن و 23 کودک فلسطینی به شهادت رسیدند. 

در خصوص این جنایت چند نکته مهم وجود دارد.

اول اینکه؛ این جنایت در نخستین روز جنگ سال 1956 اعراب و اسرائیل رخ داد.  این قتل عام در 29 اکتبر 1956، ساعاتی قبل از حمله سه جانبه اسرائیل، فرانسه و انگلیس به مصر در پاسخ به ملی شدن کانال سوئز رخ داد. این جنایت در حالی رخ داد که ساکنان کفر قاسم از وضع حکومت نظامی توسط رژیم اسرائیل اطلاع نداشتند. در حالی که زنان و کودکان فلسطینی غروب روز 29 اکتبر 1956 به خانه‌هایشان باز می‌گشتند و بی‌خبر از حکومت نظامی بودند، پلیس مرزی اسرائیل، آنها را به رگبار بست و توجهی هم به ضجه‌های این انسان‌های بی‌گناه نکرد. 

دوم اینکه؛ کابینه رژیم صهیونیستی تلاش داشت تا بر روی این جنایت سرپوش بگذارد، اما این جنایت توسط دو نفر از اعضای کنست افشا شد. توفیق طوبی و مئیر فلنر، از اعضای کنست توانستند گفته‌های نجات یافتگان از این جنایت را جمع‌آوری کنند و در رسانه‌های بین‌المللی این جنایت را برملا کنند.

سوم اینکه؛ کابینه اسرائیل پس از اینکه تحت فشار شدید محافل جهانی قرار گرفت، سعی کرد با محاکمه افسران و سربازانی که در این جنایت دست داشتند، از فشارها علیه خود بکاهد، اما این تنها یک محاکمه صوری بود. دادگاه اسرائیل کسانی که دستور این جنایت را داده بودند تنها به پرداخت غرامت مالی بسیار کم محکوم کرد و در ادامه نیز تمامی کسانی که در این جنایت دست داشتند با تحمیل مراسمی تحت عنوان «آشتی قبیله‌ای» مورد عفو قرار گرفتند و این پرونده به طور کامل بسته شد.

چهارم اینکه؛ هدف رژیم صهیونیستی از این جنایت، پاکسازی نژادی روستای کفر قاسم بود. در واقع، این رژیم درصدد بود ساکنان کفر قاسم را به ترک روستا و کوچ اجباری مجبور کند؛ اقدامی که از نظر حقوق بین‌الملل یک جنایت محسوب می‌شود.

پنجم؛ با گذشت 65 سال از جنایت کفر قاسم، «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی از خانواده‌های قربانیان این جنایت عذرخواهی کرد. هرتزوگ به زبان عربی گفت: «من در برابر 49 قربانی، در برابر خانواده‌های آنها و در برابر همه مردم کفر قاسم سر تعظیم فرود می‌آورم. به نام خود و به نام دولت اسرائیل طلب آمرزش می کنم.» این اظهارنظر هرتزوگ پذیرش جنایت از سوی مقام رسمی اسرائیل است، موضوعی که تاکنون حاضر به انجام آن نبودند. اکنون دولت فلسطین می‌تواند با مراجعه به محاکم جهانی دست کم درخواست غرامت برای قربانیان کفر قاسم کند.

نکته پایانی اینکه؛ مردم فلسطین که در راهپیمایی روز گذشته در کفر قاسم حضور داشتند با در دست داشتن پرچم‌های سیاه و پرچم فلسطین این روز را گرامی داشتند. این نشان می‌دهد با گذشت 65 سال از این جنایت، فلسطینی‌ها آنرا فراموش نکردند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 آبان 1400 - 10:48:22