عربستان در مسیر تقویت روابط با رژیم صهیونیستی

شنبه 8 آبان 1400 - 8:59:30
عربستان در مسیر تقویت روابط با رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : روزنامه عبری زبان Globes چاپ اراضی اشغالی از چندین قرارداد تجاری میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با میانجی‌گری بحرین و امارات خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل از سال 2020 و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا آغاز شد. چهار کشور بحرین، امارات، مغرب و سودان سال گذشته عادی‌سازی روابط با اسرائیل را انجام دادند. در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، خبرهای زیادی نیز در خصوص عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل منتشر شده بود، اما در عمل اجرایی نشد. 

برداشت غالب این بود که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل است زیرا این اقدام بر جایگاه عربستان در جهان اسلام تاثیر منفی می‌گذاشت. از سوی دیگر، مذاکره عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط نیز این برداشت را تقویت کرد که ریاض قصد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ندارد. با این حال، تحولات دست کم یک هفته اخیر نشان داد که عربستان سعودی نه تنها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کنار نگذاشته، بلکه گام‌های جدیدی در این مسیر برداشته است. 

در همین راستا، روز دوشنبه گذشته اولین پرواز ریاض به تل آویو انجام گرفت و روز سه شنبه هم اولین هواپیمای اسرائیلی در فرودگاه ریاض فرود آمد. روزنامه اقتصادی Globes چاپ سرزمین اشغالی از باز شدن درهای بازار عربستان به روی کالاهای اسرائیلی خبر داد و نوشت، باز شدن درهای بازار عربستان به روی کالاهای ساخت اسرائیل اهمیت بالایی برای شرکت‌ها و صادرکنندگان اسرائیلی دارد. همچنین مقدمات افتتاح اولین کنیسه یهودیان در شهر ریاض نیز در حال انجام است و در این مکان به عنوان مرکز یهودیان عربستان، تمامی مراسمات و آیین‌های یهودی انجام خواهد گرفت.

سوال این است که چه عللی سبب آغاز مجدد فرآیند عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل شده است؟

به نظر می‌رسد در این خصوص نیز باید نقش آمریکا را عامل اصلی عنوان کرد، همانگونه که واشنگتن در زمان ترامپ نقش اصلی را در عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی با اسرائیل ایفا کرده بود. وبسایت عبری‌زبان واللا اخیراً اعلام کرد، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز ۲۷ سپتامبر گذشته در دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در ریاض در خصوص عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو با وی گفت‌و‌گو کرده بود. «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان هم اخیرا گفته است: اسرائیل به سوی ثبات و صلح در منطقه کمک کرده است.

عامل دیگر، نقش‌آفرینی امارات و بحرین است. امارات و بحرین سال گذشته پیشگام عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند. هر دو کشور با چراغ سبز عربستان سعودی این اقدام را انجام دادند. اگرچه روابط پنهانی میان ریاض و تل آویو همواره وجود داشته، اما منامه و ابوظبی سعی کردند به تسریع فرآیند عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم اسرائیل کمک کنند. عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل سبب می‌شود فشار افکار عمومی جهان اسلام بر امارات و بحرین کاهش یابد و ریاض مورد آماج انتقادهای افکار عمومی قرار گیرد. 

عامل سوم، جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان است. از زمانی که بایدن در آمریکا روی کار آمد، هیچ گفتگویی با ولیعهد سعودی نداشته و حتی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص حمایت رئیس جمهور آمریکا از رقبای محمد بن سلمان برای رسیدن به کرسی پادشاهی وجود داشت. بنابراین، به نظر می‌رسد بن سلمان با هدف جلب رضایت جو بایدن، بار دیگر مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در پیش گرفته است تا از لابی یهودی برای کسب حمایت رئیس مهوری امریکا بهره گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 آبان 1400 - 8:59:23