ادامه بحران سیاسی در سودان ؛ پایان نشست شورای امنیت بدون بیانیه مشترک

چهار شنبه 5 آبان 1400 - 18:14:28
ادامه بحران سیاسی در سودان ؛ پایان نشست شورای امنیت بدون بیانیه مشترک

تهران - الکوثر : بحران سیاسی در سودان همچنان ادامه دارد؛ نیروهای نظامی در این کشور قدرت را در دست گرفته اند و تلاش های بین المللی نیز تاکنون نتیجه بخش نبوده است چنانکه نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان بدون صدور بیانیه مشترک، پایان یافت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با گذشت سه روز از کودتای نظامی در سودان، شرایط در این کشور همچنان بحرانی است. ژنرال «عبدالفتاح البرهان»، رهبر نظامی سودان که اکنون با کودتای قدرت را در دست دارد مدعی شده که عبدالله حمدوک، نخست وزیر و رییس دولت انتقالی به خاطر حفظ امنیت خودش تحت بازداشت خانگی قرار دارد. وی همچنین اعلام کرد که ارتش برای پیشگیری از تشدید بحران سیاسی در سودان و احتمال وقوع جنگ داخلی وارد عمل شده است.

کودتای نظامی در سودان درست یک ماه قبل از مهلت تعیین شده برای واگذاری کامل اداره امور این کشور به دولتی غیرنظامی  که می‌ توانست نفوذ و دخالت ارتش سودان را محدود کند، روی داده است. طی ماه های اخیر اختلاف میان نظامیان و غیر نظامیان در سودان افزایش یافته است.

محمد عثمان الرضی، تحلیلگر سودانی در این خصوص گفت: در سودان دو نیروی نظامی و غیرنظامی وجود دارد و هر دو به دنبال سرنگونی هم هستند. هزاران نفر از مردم سودان با تحصن در خارطوم خواهان انحلال دولت هستند تا ارتش قدرت را به دست بگیرد و انتخابات عمومی برگزار کند.

البرهان اعلام کرده است که  نخست وزیر جدید به زودی تعیین خواهد شد و ارتش پس از تشکیل دولت جدید در مسائل سیاسی دخالت نخواهد کرد. این درحالی است که بسیاری از شهروندان سودان روی کار آمدن دولت نظامی را بر باد رفتن آرمان های انقلاب این کشور و انحراف از مسیر رسیدن به دموکراسی می دانند. در این زمینه دفتر عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده با صدور بیانیه ای اعلام کرد سخنان البرهان ادعایی بیش نیست و هدف از تشکیل ائتلاف، از بین بردن سودان و انقلاب است که در پشت پرده توسط کنگره ملی هدایت و رهبری می شود و اقدامات البرهان صرفا اجرای مطالب دیکته شده داخلی و خارجی است و هیچ ارتباطی با ارتش و مصلحت کشور ندارد.

تنش سیاسی در سودان در حالی ادامه دارد که مداخلات خارجی نیز در این کشور افزایش یافته است در واقع قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای ، بحران در سودان را برای اجرای اهداف راهبردی خود یک "فرصت" تلقی می کنند. عربستان و امارات طی سال های اخیر همواره در بازی سیاسی این کشور حضور داشته و حامی عبدالفتاح البرهان، هستند،چنانکه نظامیان سودانی همچنان در ائتلاف سعودی علیه یمن حضور دارند .از سوی دیگر برهان از جمله موافقان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است چنانکه چندی پیش با دفاع از توافق ننگین سازش دولت انتقالی سودان با اسرائیل مدعی شد، پارلمان منتخب سودان می‌تواند درباره عادی سازی با اسرائیل تجدید نظر کند.

«محمد سید احمد» تحلیلگر مسائل آفریقا در این زمینه می گوید: ابرقدرت ها و دشمنان سودان در تلاش هستند که این کشور را در چارچوب طرح "خاورمیانه جدید" به سمت تفرقه و تجزیه سوق دهند، سودان قبلا دچار تجزیه شده و درد تقسیم را تجربه کرده است و خطرهمچنان ملت سودان را احاطه و تهدید می کند.

به هر حال، شرایط در سودان بحرانی و خطرناک است. اکنون نظامیان قدرت را در این کشور دردست دارند و تلاش های بین المللی برای آرام کردن شرایط  و دعوت به مذاکره ادامه دارد اما حتی در سطح بین المللی نیز در این زمینه اجماعی وجود ندارد چنانکه نشست شورای امنیت سازمان ملل  درموضوع سودان نیز بدون بیانیه پایان یافت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 آبان 1400 - 18:14:19