مرتفع‌ترین شهرهای ایران را بشناسیم

سه شنبه 4 آبان 1400 - 11:46:25
مرتفع‌ترین شهرهای ایران را بشناسیم

تهران- الکوثر: موسسه جغرافیایی و کارتو گرافی گیتا شناسی ایران، در یکی از تحقیقات خود، لیست کاملی از مرتفع ترین شهر های ایران ارائه نموده است که اطلاع از آن برای گردشگران حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بسیاری از ما شهرکرد را با لقب بام ایران می‌شناسیم و تصور می ‌کنیم این شهر مرتفع ترین منطقه ایران است، اما بهتر است بدانید که شهرکرد در میان دیگر شهر های موجود در خاک ایران، رتبه پانزدهم را از حیث ارتفاع از سطح دریا دارا بوده و در زمره 10 شهر نخست هم قرار ندارد. از آنجا که بسیاری از مردم اطلاعات کاملی در خصوص مرتفع ترین شهرهای ایران ندارند، تصمیم گرفته ایم مقاله ای را تحت این عنوان تنظیم نموده و اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیار کاربران قرار دهیم. مرتفع ترین شهرهای ایران را در ادامه ذکر می کنیم.


فریدون شهر

فریدون شهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا به ۲۵۳۰ متر می رسد. طبق اطلاعات به دست آمده توسط موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ارتفاع هیچ منطقه مسکونی در ایران به این میزان نمی رسد و بنابراین می توان فریدون شهر را به عنوان بام حقیقی ایران معرفی نمود. این شهر دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی بوده و به علت بارش فراوان باران در طول سال، دارای مراتع بسیار زیادی است. این منطقه فاقد بیابان بوده و در رشته کوه‌ های زاگرس قرار گرفته است. همچنین از طرف یونسکو به عنوان یکی از امن ترین شهرهای ایران معرفی شده و به همین علت برخی از افراد این شهر را به عنوان سوئیس ایران می شناسند. 

 سمیرم

پس از فریدون شهر، سمیرم با ارتفاع ۲۴۶۰ متر به عنوان دومین شهر مرتفع ایران شناخته می ‌شود. این شهر نیز در فاصله‌ی ۱۶۰ کیلومتری از جنوب اصفهان قرار داشته و در کوه پایه های شرقی رشته کوه زاگرس واقع شده است. جاذبه های گردشگری بسیار زیادی در این شهر وجود دارند که از جمله آن ها می توان به آبشارها، جاذبه های تاریخی و طبیعت بسیار زیبا اشاره کرد. سکونتگاه های صخره ای که از زمان باستان به جا مانده است در زمره مهم ترین جاذبه های گردشگری سمیرم قرار دارد. سمیرم دارای زمستان‌ های بسیار سرد و تابستان های خشک و معتدل است.

داران 

شهر داران مرکز شهرستان فریدن، با ارتفاع ۲۳۹۰ متر از سطح دریا به عنوان سومین شهر مرتفع ایران شناخته می ‌شود. این شهر نیز در استان اصفهان قرار داشته و دارای جاذبه ‌های گردشگری متعدد همچون حمام قدیمی، محوطه تاریخی تل مادرشاه، امامزادگان دامنه، آبشار پرنیکان و چشمه های متعدد است. شهرستان داران دارای آب و هوای گرم و نسبتاً معتدل است. 


 کوهرنگ

 کوهرنگ یکی از شهرستان های بسیار زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا به عنوان چهارمین شهر مرتفع ایران شناخته می ‌شود. اگر به گردشگری و مسافرت علاقه‌ مند باشید، قطعاً با آب و هوای بسیار مطلوب استان چهارمحال و بختیاری آشنا هستید. کوهرنگ نیز دارای آب و هوای بسیار مطلوبی بوده و همه ساله مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی است. از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر می توان به آبشار تونل، پیست اسکی، دشت لاله های واژگون، چشمه دیمه و غار یخی اشاره کرد. آب و هوای عمومی کوهرنگ نیمه مرطوب و تا حدی خنک و سرد است. 

 صفاشهر

صفاشهر در استان فارس و در محور اصلی اصفهان - شیراز واقع شده است. فاصله شهرستان صفاشهر تا شهر شیراز ۱۸۵ کیلومتر است و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲۳۰۰ متر می رسد. آب و هوای صفاشهر گرم و خشک است، اما زمستان‌ های بسیار سرد را تجربه می ‌کند و در برخی از روزهای سال دمای هوا به منفی ۳۵ درجه سانتی گراد نیز می رسد. چشمه های بناب و گرداب، قصر یعقوب، با صدها چشمه و تپه‌ های باستانی از مهم‌ ترین جاذبه ‌های گردشگری صفاشهر هستند. 

 بافت 

شهرستان بافت در استان کرمان با دو هزار و ۲۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا به عنوان ششمین شهر مرتفع ایران شناخته می‌ شود. این شهر را به عنوان بام جنوب ایران نیز می شناسند. آب و هوای شهرستان بافت، سردسیری و کوهستانی بوده و از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از ۷۰ شهر سالم ایران و هزار شهر سالم جهان معرفی شده است. شهرستان بافت دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی است که از جمله آن ها می‌ توان به غار بسیار زیبای طرنگ،  قلعه های تاریخی و پارک ملی اشاره کرد. 

 سی سخت

سی سخت با ارتفاعی در حدود ۲۲۵۰ متر در شمال غربی یاسوج قرار داشته و به علت قرار گرفتن در کوهستان های دنا دارای آب و هوای سرد و تابستان ‌های خنک و معتدل است. کوهستان های این منطقه حتی در فصل پاییز و تابستان نیز پوشیده از برف بوده و به همین علت یک مقصد گردشگری مناسب در فصل تابستان است. مهم ترین جاذبه گردشگری این شهر چشمه های بسیار زیاد و متعدد است که چشمه میش، چشمه سرد و چشمه توف در زمره معروف ترین آن ها قرار دارند. 

 خوانسار

خوانسار در ۱۷۱ کیلومتری شهر اصفهان قرار داشته و از سطح دریا ۲۲۵۰ متر ارتفاع دارد. خوانسار یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای استان اصفهان بوده و به علت برخورداری از چشمه های بسیار زیاد، همه ‌ساله مقصد گردشگری بسیاری از مسافران است. از دیگر جاذبه ‌های گردشگری شهر خوانسار می‌ توان به جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی همچون پارک ملی سرچشمه، غارهای کوچک و بزرگ، مساجد و امامزاده های تاریخی به همراه برخی دیگر از آثار باستانی اشاره نمود. 

 سپیدان

سپیدان در ۷۶ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲۲۴۰ کیلومتر می رسد. سپیدان یک شهر کوهستانی است و از مهم ترین جاذبه ‌های گردشگری آن می توان به آبشار مارگون، چندین تنگه و غار اشاره کرد. همچنین پیست اسکی پولادکف و پیست اسکی تربیت بدنی فارس در نزدیکی این منطقه قرار دارند. هوای این منطقه در شب های تابستان نیز بسیار سرد بوده و تحمل آن برای برخی از افراد سخت و طاقت فرسا است. 

 اقلید 

 اقلید در شمال شیراز واقع شده است و فاصله آن تا مرکز استان فارس چیزی در حدود ۲۰۰ کیلومتر است. ارتفاع این شهر به ۲۲۳۰ متر از سطح دریا می ‌رسد و به همین علت به عنوان دهمین شهر مرتفع ایران شناخته می‌شود. اقلید دارای زمستان ‌های سرد و تابستان‌ های معتدل است با این حال به عنوان یک شهر برفگیر حساب شده و دارای چندین رودخانه و چشمه های متعدد بوده و به همراه قدمگاه ها و دریاچه بزرگ آب شیرین، مقصد گردشگری برخی از مسافران داخلی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 4 آبان 1400 - 11:42:43