تاکید وزیر خارجه لبنان بر ادامه گسترش روابط با ایران

دو شنبه 3 آبان 1400 - 10:24:5
تاکید وزیر خارجه لبنان بر ادامه گسترش روابط با ایران

تهران- الکوثر: وزیر خارجه لبنان ضمن بیان این که کشورش به گسترش روابط با ایران ادامه خواهد داد گفت، ریاض تمایلی به نزدیکی روابط با بیروت ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی در خصوص موضع بیروت در خصوص روابط با ایران، عربستان سعودی، آمریکا و سوریه توضیح داد و در خصوص ترسیم مرزهای آبی با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا ابراز امیدواری کرد.

وی روز گذشته در مصاحبه با شبکه لبنانی «الجدید» درباره مذاکره با صندوق بین‌المللی پول گفت که مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول احتمالاً در ماه نوامبر آغاز می‌شود؛ هرچند که  این صندوق به دولت اعلام نکرده که پیش از انتخابات به بیروت کمک نخواهد کرد.

وزیر خارجه لبنان توضیح داد که فشار بین‌المللی زیادی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر وجود دارد و شخص او نیز برگزاری انتخابات در می آینده را تایید می‌کند. دوره پارلمان در 21 می آینده تمام می‌شود و انتخابات پیش از این موعد برگزار خواهد شد.

وی در خصوص گفت‌وگوهای عربستان سعودی و ایران و رفع تنش میان دو طرف گفت که این امر بر ل+بنان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بوحبیب در خصوص روابط بیروت و ریاض نیز گفت: «لبنان علاقمند است که به عربستان سعودی نزدیک شود اما عربستان آن را نمی‌خواهد. من آماده سفر به عربستان در هر زمانی هستم اما هیچ چاره‌ و ترفندی در دست ندارم».

وی در خصوص روابط لبنان با ایران گفت که کشورش روابط خوبی با ایران دارد و به بهبود آن ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه لبنان افزود: «ما روابط خوبی با ایران داریم و به بهبود این روابط ادامه می‌دهیم. اظهارات "حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه ایران نیز سیاست تهران در قبال این امر را روشن کرد و من افتخار می‌کنم که ما بستر و تریبونی برای همه هستیم و اگر یک وزیر آمریکایی یا سعودی بیاید، به آن‌ها نیز خوش‌آمد می‌گوییم».

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت که این مذاکرات بر لبنان نیز تاثیر می‌گذارد.

بوحبیب در خصوص سفر به سوریه گفت: «من شخصا با این امر مشکلی ندارم و اگر مصلحت لبنان این امر را ایجاب کند به سوریه سفر خواهم کرد».

وزیر خارجه لبنان در ادامه درباره دستیابی به توافق در مورد مذاکرات ترسیم مرز دریایی ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که لبنان «یک اینچ» از مرزهای دریایی خود را رها نخواهد کرد و اختلاف امروز بر سر حکم ۶۴۳۳ است و مقامات دو طرف در خصوص اصلاح آن متقاعد نشده‌اند.

بوحبیب در ادامه توضیح داد: «چه دوست داشته باشیم و چه نه، ایالات متحده آمریکا تنها طرفی است که می‌تواند [در پرونده ترسیم مرزها] میانجیگری کند و لبنان در راستای اهداف خود با یک مقام مسئول آمریکایی در این زمینه همکاری دارد. آن‌ها نام "آموس هوکشتاین" را پیشنهاد کردند و ما نیز موافقت کردیم اما آن‌ها نمی‌توانند، چیزی علیه ما تحمیل کنند».
وی افزود: «آموس هوکشتاین، تابعیت اسرائیلی دارد اما ما در این‌جا با او به عنوان فرستاده آمریکایی که در قبال دولتش مسئولیت دارد، تعامل می‌کنیم نه به عنوان یک اسرائیلی». 

وزیر خارجه لبنان در پایان گفت: «آمریکا امروز مشتاق کمک به لبنان است و فروپاشی آن را نمی‌خواهد و من به دستیابی به توافق در خصوص مذاکرات مرزهای دریایی خوشبین هستم». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 3 آبان 1400 - 10:23:55

دسته بندی :

پربازدیدها