ادامه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی در عراق

پنج شنبه 29 مهر 1400 - 18:59:30
ادامه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی در عراق

تهران - الکوثر : اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان ادامه دارد و به استان‌های مختلف این کشور کشیده شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، انتخابات پارلمانی عراق روز 10 اکتبر برگزار شد و نتایج اعلام شده حاکی از پیروزی جریان صدر و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در میان گروههای شیعی، ائتلاف التقدم به رهبری محمد الحلبوسی در میان گروه‌های اهل سنت و حزب دموکرات کردستان در میان گروه‌های کردی است. 

با این حال، این نتایج با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شده است. این اعتراض‌ها به دو شکل ابراز می‌شود. شکل نخست، شکایت گروه‌ها سیاسی به کمیسیون انتخابات عراق است. در همین راستا، کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: «تعداد شکایت‌ها علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق به 379 مورد رسید که 361 مورد آن علیه نتایج رأی گیری عمومی و 27 مورد علیه رأی گیری گروه‌های ویژه و 9 مورد درباره شمارش دستی آرا بود.»

علاوه بر شکایت احزاب و گروههای سیاسی، مردم نیز با حضور در خیابان‌ها به نتایج انتخابات اعتراض دارند. استان‌های المثنی، ذی قار، بصره و بغداد و همچنین شهرهایی در مرکز و جنوب عراق شاهد اعتراض‌های مردمی است. معترضان با برپایی چادرهای تحصن، خواستار بازشماری آراء صندوق‌ها هستند. در بغداد معترضان در اطراف پل معلق و نزدیک منطقه سبز بغداد چادرهای تحصن خود را برپا و تاکید کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

نقطه هدف اعتراض‌ها، بیش از همه کمیساریای برگزاری انتخابات است. مردم و احزاب عراقی معتقد هستند که کمیساریای عالی انتخابات از یک سو مرتکب خطای بزرگی در شمارش آراء شده و در فرآیند شمارش مرتکب تقلب شده و از سوی دیگر با خودداری از بازشماری دستی آراء نیز مرتکب خطای بدتری می‌شود.

همچنین خبرهایی نیز درباره گم شدن دو میلیون رای یا تسلیم نکردن نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات آرا نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا وجود دارد که کمیساریای عالی انتخابات هنوز پاسخی قانع کننده نداده و این خبرها را نیز رد کرده است. 

«محمد مهدی» عضو ائتلاف فتح عراق در این زمینه اظهار داشت، دستگاه‌های الکترونیکی شمارش آرا که در اختیار کمیته انتخابات است دقیق نبوده و مرتکب اشتباهات زیادی شده است. این در حالی است که کمیساریای انتخابات همچنان راه حل رفع این مشکل را نادیده می گیرد و به همین دلیل مسئول بدتر شدن اوضاع کنونی خواهد بود.

«صباح العرداوی» یکی از اعضای جنبش تازه تاسیس «حقوق» نیز کمیساریای انتخابات را مسئول تغییر نتایج آرا دانسته و تاکید کرد، شواهدی درباره تفاوت بارز نتیجه شمارش دستی آرا و شمارش الکترونیکی آن وجود دارد. احمد الأسدی سخنگوی ائتلاف الفتح نیز گفت داده‌هایی در اختیار داریم که بیانگر وجود اشکال در نتیجه انتخابات است. 

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

بر همین اساس، کمیته برگزاری تظاهرات امروز پنج شنبه عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات را ناکارآمد خواند و خواستار آن شد تا رئیس این کمیسیون و دیگر اعضای آن به دستگاه قضایی تحویل داده و محاکمه شوند. این کمیته خواستار آن شد تا سازوکار شمارش آراء در هر انتخاباتی در آینده، شمارش دستی باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 29 مهر 1400 - 18:58:0