سید حسن نصرالله : تحولات اخیر در بیروت تعیین کننده است

سه شنبه 27 مهر 1400 - 10:19:51
سید حسن نصرالله : تحولات اخیر در بیروت تعیین کننده است

تهران - الکوثر : دبیرکل حزب الله لبنان هشدار داد حزب القوات اللبنانیه به سرکردگی سمیر جعجع به فتنه انگیزی بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان و ایجاد هراس می اندیشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هم زمان با ایام جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) دبیرکل حزب الله لبنان درباره تحولات اخیر این کشور گفت: با وجود درد‌ها و جراحت‌های مان روز جمعه آینده میلاد پیامبر اعظم (ص) را جشن خواهیم گرفت.

سید حسن نصرالله همچنین افزود: حضور پرشور و گسترده ملت یمن در جشن‌های میلاد پیامبر (ص) مایه افتخار و مباهات برای ما است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: به خانواده قربانیان انفجار انتحاری اخیر در قندهار افغانستان که گروه تروریستی داعش ساخته دست آمریکا مسئولیت آن را به عهده گرفت، تسلیت می‌گوییم.

باید در قبال جنایت خطرناک بیروت موضع صریح گرفت

 دبیرکل حزب الله لبنان درباره تحولات لبنان در ابتدا گفت: به خانواده‌های شهدای جنایت روز پنج شنبه بیروت تسلیت می‌گوییم. حوادث اخیر در بیروت، تعیین کننده و خطرناک بود و به موضع گیری مشخص و صریح نیاز دارد.
وی خطاب به خانواده شهدای بیروت گفت: غم شما، غم ما و درد شما، درد ماست و ما نیز از این جنایت خطرناک آزرده شدیم.

سید حسن نصرالله در ادامه سخناش، با اشاره به اینکه حزب الله در طول سال‌های گذشته در برابر دشنام دهی و اتهام زنی حزب القوات اللبنانیه سکوت می‌کرد، گفت: به نظر من، آنچه روز پنج شنبه (تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در بیروت)، رخ داد نقطه عطفی برای آغاز مرحله جدیدی در تعامل با این مسئله در صحنه سیاسی داخلی لبنان است. این حزب از چند سال پیش، دشمنی تراشی برای مسیحیان در لبنان را آغاز کرد. سوری‌ها از لبنان رفتند و گروه‌های فلسطینی هم در اردوگاه‌های خودشان فعالیت می‌کنند، بنابراین این حزب به دنبال دشمن تراشی و یافتن دشمن بود. به همین علت تلاش کرد حزب الله را دشمن معرفی کند، به ویژه که می‌داند آمریکا، اسرائیل و بعضی کشور‌های خلیج فارس به دنبال ضربه زدن به حزب الله هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان، با اشاره به تلاش حزب القوات اللبنانیه به سرکردگی سمیر جعجع برای فتنه انگیزی بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان و ایجاد هراس در بین مسیحیان، گفت: هدف از این وحشت آفرینی مستمر، یافتن دشمن و دشمن تراشی، آن است که حزب القوات اللبنانیه و رئیس آن می‌خواهد خودش را پرچمدار و مدافع موجودیت مسیحیان و مقاومت مسیحی معرفی کند که از خون، ناموس و موجودیت مسیحیان دفاع می‌کند. با این شعار، به دنبال جذب نیرو، تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تحریک افکار عمومی است تا بتواند اهدافی را محقق کند که مربوط به برعهده گرفتن رهبری مسیحیان و خوش رقصی برای کشور‌های خارجی است که برنامه‌ها و منافعی در لبنان دارند.

سید حسن نصرالله در ادامه درباره تحولات اخیر در لبنان افزود: با وجود اینکه پنج شهید حوادث اخیر بیروت از حزب الله وجنبش امل هستند,، ولی حزب القوات اللبنانیه بر حزب الله تمرکز کرده است. آنچه ما از تسلیحات، آموزش‌های نظامی و ظاهر مهاجمان حوادث اخیر بیروت مشاهده کردیم، نشان دهنده حضور شبه نظامیان جنگجو در میان حزب القوات اللبنانیه است. برای این حزب مهم نیست برخورد و تقابل نظامی یا جنگ داخلی در لبنان روی بدهد,، زیرا در خدمت منافع خارجی گام بر می‌دارد.

وی همچنین تصریح کرد: حزب القوات اللبنانیه ادبیات جنگ داخلی قدیمی و تجزیه را ترک نکرده است و همین ادبیات صحنه را برای ارتکاب جنایت اخیر آماده کرد. ما از ارتش خواسته بودیم به صورت گسترده در منطقه محل جنایت اخیر مستقر شود. تمام اظهارات و موضع گیری‌های این حزب و رئیس آن در روز پنج شنبه به عهده گرفتن مسئولیت نبرد و جنایت بود.

سید مقاومت همچنین خاطر نشان کرد: ما با وجود همه اهانت‌ها و تعرض‌های حزب القوات اللبنانیه، به این حزب و رئیس آن پاسخ نداده بودیم. تحولات اخیر بیروت برای ما و رویکردمان در قبال مرحله آینده امور داخلی کشور، تعیین کننده و نقطه عطف است. حزب القوات اللبنانیه همیشه برای ما دشمن تراشی می‌کند تا طرح‌های خود را اجرا کند و حزب الله را هدف حملات خارجی قرار دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما روز پنج شنبه در بیروت جان و خون خود را به ارتش و دولت لبنان سپردیم و به علت حساسیت منطقه هیچ اقدام امنیتی و پیشگیرانه انجام ندادیم. بمبی (حوادث بیروت) که ما روز پنج گذشته توانستیم آن را خنثی سازیم به بررسی و حل نیاز دارد.

وی سپس خطاب به همه مردم لبنان و به ویژه مسیحیان این کشور با بیان این که جلوه دادن حزب الله به عنوان دشمن، توهم و جنایت، کذب محض و افترا است تاکید کرد: این حزب القوات اللبنانیه بود که حضور جبهه النصره و تکفیری‌ها را در لبنان و سوریه پوشش داد. شما می‌توانید از مسیحی‌های سوریه درباره چگونگی رفتار حزب الله در دفاع و حمایت از مسیحیان سؤال بپرسید. حزب الله تنها طرفی بود که آن زمان و قبل از اجازه به ارتش لبنان برای مداخله، از مسیحیان در جرود عرسال دفاع کرد. حزب الله خطر را از مسیحیان سوریه و لبنان دفع کرد و ما بهترین و نیکوترین جوانان خود را در این نبرد‌ها تقدیم کردیم. وظیفه ما است که واقعیت‌ها و حقایق را نقل کنیم.

سید مقاومت افزود: طرح حزب القوات برای ایجاد مناطق خودمختار در لبنان همچنان پابرجاست. حزب القوات تهدید به شمار می‌رود، زیرا با داعش و جبهه النصره ائتلاف کرده بود. اگر داعش و جبهه النصره پیروز می‌شدند حتی یک مسیحی در سوریه باقی نمی‌ماند. ائتلاف رئیس حزب القوات با داعش و جبهه النصره تهدید بسیار بزرگی برای سوریه و لبنان بود. این گروه‌های تروریستی وهابی تحت مدیریت عربستان بودند که مسیحی‌های عراق را آواره کردند. ما برای شما هیچ خطر و تهدیدی نداریم بلکه حزب القوات و رئیس آن تهدید برای شما هستند.

سید حسن نصرالله سپس در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان، ما از ورود هر فرد مسلح وابسته به حزب الله یا جنبش امل به مناطق مسیحی نشین جلوگیری کردیم. این در حالی است که نیرو‌های حزب القوات وارد هر منطقه‌ای شده اند، نبرد و جنگ روی داده است. ما آنچه را سال ۲۰۰۰ انجام دادیم مسیر صحیحی می‌دانیم. ما حتی به مزدورانی که شکنجه مان کردند و ما را کشتند، تعرض نمی‌کنیم. ما هر کسی را بازداشت کردیم به ارتش لبنان تحویل دادیم و حتی کسانی که ما را به قتل رسانده بودند، محاکمه نکردیم. تحولات اخیر بیروت فرصت تاریخی بود تا اتهاماتی را که علیه ما مطرح شده بود، اجرا کنیم، ولی این از اخلاق و دین ما نیست. حتی هواداران حزب القوات در مناطق تحت نفوذ ما زندگی می‌کنند و ما به آنان متعرض نمی‌شویم. همه اتهامات مطرح شده علیه ما ظلم، تجاوز و کاشتن بمب بزرگ در کشور است. حزب القوات بزرگترین تهدید برای مسیحیان لبنان و امنیت جامعه مسیحی است.

وی افزود: ما به هر طرح مذاکره و گفتگو در کشور پاسخ مثبت دادیم و با جریان آزاد ملی در سال ۲۰۰۵ به توافق و تفاهم دست یافتیم. دغدغه اصلی ما جلوگیری از فتنه تقابل سنی- شیعه بود که حزب القوات برای آن تلاش می‌کرد. نخستین طرفی که علیه توافق حزب الله و جریان آزاد ملی موضع گرفت حزب القوات و رئیس آن بود. این حزب از هیچ تلاشی برای لغو این توافق فروگذار نکرد. اما ما از توافق حزب القوات و جریان آزاد ملی استقبال کردیم، زیرا موافق ارتباط و تفاهم هستیم. دولت، تنها ضامن همه مردم لبنان اعم از مسیحی و مسلمان است.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد ما شیعیان به هیچ عنوان اصل موسوم به«مثالثه» (تقسیم مساوی قدرت میان مسیحیان، اهل سنت و شیعیان) را مطرح نکردیم و این طرح فرانسه در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک بود. ما این طرح را رد کردیم و با این وجود، باز هم مورد هجوم قرار گرفتیم. طرفی که قانون انتخاباتی ارتدوکسی را نابود کرد، حزب القوات بود نه حزب الله. ما به وظیفه خود عمل کردیم,، ولی در معرض حوادث قرار می‌گیریم؛ ما عامل مثبت بسیار مهمی در تحولات لبنان هستیم و تهدید به شمار نمی‌رویم. ما هیچ شرطی در انتخابات برای رئیس جمهور تعیین نکردیم. در حوادث اخیر، اگر القوات به ما هجوم آورد و شماری از اعضای ما را شهید و مجروح کرد، در مقابل ما کشور را از جنگ داخلی دور کردیم.

سید حسن نصرالله همچنین خطاب به سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه هشدار داد: آگاه باش که ساختار نظامی حزب الله به تنهایی ۱۰۰ هزار رزمنده در اختیار دارد.

سید مقاومت تاکید کرد: به حزب القوات و رئیس آن توصیه می‌کنم که ذهنیت درگیری و جنگ داخلی را رها کنند و امیدوارم همگان به آنان چنین توصیه‌ای بکنند. بدون شک رئیس حزب القوات برای اجرای طرح خود در محاسباتش اشتباه کرده است. مسئولان حزب القوات در اظهارات خود درباره حوادث بیروت اذعان کردند این حزب یک گروه شبه نظامی مسلح است.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین خطاب به سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه گفت: به حزب القوات و رئیس آن توصیه می‌کنم که ذهنیت درگیری و جنگ داخلی را رها کنند و امیدوارم همگان به آنان چنین توصیه‌ای بکنند. بدون شک رئیس حزب القوات برای اجرای طرح خود در محاسباتش اشتباه کرده است. مسئولان حزب القوات در اظهارات خود درباره حوادث بیروت اذعان کردند این حزب یک گروه شبه نظامی مسلح است.

سید مقاومت تاکید کرد: حزب الله تاکنون به این اندازه در منطقه قوی نبوده است و تو (جعجع) در اشتباه هستی. ادعای تو درباره اینکه حزب الله از سازمان آزادیبخش فلسطین ضعیفتر است، اشتباه بزرگی بود. آگاه باش که ساختار نظامی حزب الله به تنهایی ۱۰۰ هزار رزمنده در اختیار دارد. اما این رزمنده‌ها برای جنگ داخلی آماده نشده اند، بلکه آماده دفاع از کشور در مقابل متجاوزان هستند. محاسبات ما درست است؛ ما اصول ثابت، اخلاق و ارزش‌هایی داریم. در محاسبات خود اشتباه نکنید و مانند عاقلان سر جای خود بنشینید و مؤدب باشید و از نتیجه جنگ‌های خود و جنگ‌های ما عبرت بگیرید.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تاکید کرد: دولت و همه لبنانی‌ها باید برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی، در مقابل این خونریز و جنایتکار (جعجع) بایستند. ما برای نخستین بار شمار رزمندگان حزب الله را آشکار کردیم تا از جنگ داخلی جلوگیری کنیم و هدف ما، تهدید به جنگ نبود. ما حق داریم مانند سایر طرف‌ها تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنیم. ما برای برگزاری تظاهرات به تشکیل یک کمیته متشکل از ۲ هزار نفر اقدام کردیم و فراخوان مردمی صادر نکردیم. ما هیچ فراخوان مردمی برای تظاهرات صادر نکردیم و هیچ قصدی برای یورش و تعدی به هیچ طرفی نداشتیم و فقط می‌خواستیم تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنیم. در این تظاهرات شعار‌ها و اقدامات تحریک آمیزی انجام شد که اشتباه بود,، ولی بعد از ان تیراندازی‌ها آغاز شد و شماری به شهادت رسیدند. نیرو‌های امنیتی به ما اطلاع دادند که شهدا بر اثر تیرانداری نیرو‌های حزب القوات اللبنانیه شهید شده اند. پس از تیراندازی به تظاهرات و شهادت شماری از تظاهر کنندگان، جوانان برای پاسخ به متجاوزان دست به سلاح بردند.

سید حسن نصرالله سپس تصریح کرد: ما که ظالمانه کشته شدیم، خواستار تحقیقات جدی و سریع هستیم و اینکه این جنایت و کشتار چگونه اتفاق افتاد؛ ما خواستار بازخواست عوامل این جنایت هستیم. ما می‌خواهیم بدانیم اگر یک فرد مسلح به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده اقدامی انفرادی بوده یا از جایی دستور گرفته است.

سید مقاومت افزود: ما باید با وجود حوادث اخیر، همچنان برای دفاع از ارتش لبنان حریص باشیم. ارتش تنها ضامن ماندگاری و یکپارچگی لبنان است و اگر ارتش کوتاهی کند، کشور از هم فرو می‌پاشد. نیرو‌های ارتش لبنان، برادران و عزیزان ما هستند و ارتش بخشی از معادله طلایی است که ما به آن پایبند هستیم. ما مسئولیت تحقیق درباره حادثه خلده را به عهده ارتش گذاشتیم و در چند روز این تحقیقات تکمیل شد و ۱۸ بازداشتی این حادثه محاکمه شدند. اگر هر گونه سیاسی کاری در روند تحقیقات درباره حادثه بیروت اتفاق بیفتد، ما موضع مناسبی اتخاذ می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خون شهدایمان بر روی زمین باقی بماند.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد: تحقیقات درباره انفجار بیروت به ما مربوط می‌شود، زیرا ما در این حادثه شهید دادیم و به کشف حقیقت به شدت اصرار داریم. ما به دانستن حقیقت تمایل داریم، زیرا از همان لحظات نخست انفجار بیروت، مورد حمله و اتهام قرار گرفتیم. هنگامی که روند عدالت به سمت و سوی دیگر و برخورد سلیقه‌ای و حمله سیاسی منحرف شود، جایز نیست سکوت کنیم. حزب القوات اللبنانیه نخستین طرفی بود که از انفجار بیروت سوء استفاه کرد و ما از این پرونده دست نخواهیم کشید. ما در این پرونده، شجاع‌ترین طرف بودیم، زیرا در برخورد با آن راه ارعاب را در پیش گرفتند. ما پیگیری این پرونده را به گردن گرفتیم تا حقیقت برای خانواده شهدا روشن شود و اینکه چرا گزارش فنی درباره این حادثه منتشر نشده است. طرف‌هایی که ما را درباره انفجار بیروت متهم می‌کنند، باید دلیل و مدرک بیاورند. به ما اطمینان داده شده است نقش حزب الله در انفجار بیروت ثابت نشده است. با این وجود، ما همچنان مخالف سیاسی شدن روند تحقیقات درباره انفجار بیروت هستیم. آیا درخواست ما برای تغییر قاضی پروند انفجار بیروت تهدید است,، ولی ارعاب افکنی آمریکایی‌ها در صورت تغییر قاضی تهدید نیست؟ بیشترین طرفی که مسئولیت انفجار بیروت را به عهده دارد، قضاتی هستند که اجازه ورود نیترات را به بندر بیروت صادر کردند. اسم هیچ یک از این قضات فاش نشد و فقط اسامی تعدادی از مسئولان ذیرربط را اعلام کردند. آیا رفتار سلیقه‌ای که در خصوص این پرونده انجام شد و انجام می‌شود، بیانگر شفافیت قضایی است؟ همه تحولات جاری در پرونده انفجار بیروت، هراس افکنی سفارتخانه‌ها را منعکس می‌کند.‌ای دولت قانون و نهاد‌های دولتی، وارد عمل شوید و مسئولیت را به عهده بگیرید. زمان به پایان رسیده و زمان حل و فصل فرار رسیده است.

وی همچنین خطاب به خانواده هفت شهید جنایت الطیونه بیروت گفت: شما مسئولیت پذیری و تعلق خاطر خود را نشان دادید و با وجود اقدامات تحریک آمیز، صبر پیشه کردید. گرفتن قصاص از قاتلان، مسیری است که ما آ ن را پیگیری می‌کنیم و شهدای شما شهدای مقاومت هستند. ما باید هدف حفظ امنیت و ثبات لبنان را که هزاران نفر به خاطر آن شهید شدند، حفظ کنیم. آمریکا خواهان جنگ داخلی در لبنان است آنگونه که در کشور‌های دیگر نیر چنین کرده است و این کشور می‌خواهد صلح داخلی ما را به تاراج ببرد.
وی خطاب به حزب القوات اللنبانیه گفت: در صورت وقوع جنگ آیا اسرائیل که یک لنگه پا (در حالت آماده باش) ایستاده است به شما کمک می‌کند یا آمریکا و عربستان؟
سید مقاومت در پایان سخنانش تاکید کرد: باید صبر، بصیرت، آگاهی و سینه گشاده داشت و بر جراحت‌ها مرهم گذاشت تا آخرین بمب و گزینه دشمن نیز خنثی شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 مهر 1400 - 10:19:41